دگرگونی ها و پایداری های جامعه ایران: امیدها و بیم ها

به گزارش عینک گوچی، مسأله این همایش این است که جامعه ایران سده گذشته را حین بسی دگرگونی ها گذراند که طی توسعه تنوع، دامنه و ابعاد به سده کنونی رسیدند. نفس دگرگونی اجتماعی اجتنا ب ناپذیر و گاه موجب تداوم یا تکامل جامعه است، که می تواند بر حسب شتاب دگرگونی با دوره هایی از آنومی نیز همراه باشد؛ اما شاید از یک سو طول دوران و شدت دگرگونی و ارزش هایی که حین دگرگونی خلق می شوند و از سوی دیگر اندازه آنومی باشد که سرنوشت جامعه را در فراز و فرود دگرگونی ها رقم می زند.

دگرگونی ها و پایداری های جامعه ایران: امیدها و بیم ها

به دیگر تعبیر، سرنوشت جامعه می تواند تابع نسبت مقدار هنجارمندی جامعه پس از هر گذار آنومیک با ارزش های خلق شده حین دگرگونی باشد. لذا در وهله نخست، شناخت خود دگرگونی ها، توصیف ماهیت، ابعاد، علل بعید و عواملی بلافصل که موجب آنها شده اند، حائز اهمیت هستند، سپس ارزیابی اثر نهائی و نتیجه کنونی هر یک از فرایندهای دگرگونی و خاتمه آینده آنها. گفت وگوی ما درباره یک جامعه خاص است که به عنوان یک جامعه ملّی واجد موجودیت تاریخی و مستمر خویش و با خصوصیات تاریخی - اجتماعی خاص خود آن، آنالیز می گردد؛ یعنی ایران. یکی از راستاهای اصلی همایش پنجم موجودیت تاریخی، فرهنگی و اجتماعی ایران و ابعاد گوناگون آن است. لذا هم از حیث نظری هم از حیث تجربی، به عوامل موجده و مقوم گذشته، حال و آینده آن پرداخته می گردد. یعنی به آن عناصر فرهنگ تاریخی ایران که در سطح کلان تاریخی در شمار شرایط بقاء ایران بوده و هستند.

در عین حال جامعه امروز ایران با مسائلی عدیده روبرو است که بعضی از آنها از دید صاحب نظران مصداق بحران دانسته می شوند: از کلان ترین آنها در مقیاس تاریخی، مانند ناتوانی (مطلق یا نسبی) در ایجاد دولت-ملت و بحران فراوری (فراوری معنا، خلق ارزش، روابط اجتماعی پایدار، بازفراوری خود و ...) تا سطوح میانه نهادی و روابط میان نهادی و خُردترین آنها در مقیاس روابط فرد با فرد و با جامعه.

پنجمین همایش کنکاش های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران به موضوع دگرگونی ها و پایداری های جامعه ایران: امیدها و بیم ها اختصاص یافته است. انتظار نمی رود دگرگونی های وسیع و ژرف به یکباره متوقّف شوند یا تغییر جهت دهند یا حتی از شدتشان کاسته گردد. دگرگونی ها به شدت ادامه دارند و هم می توانند زمینه ساز پویش ها، جنبش ها و نهادمندی هایی باشند که جامعه را به سمت توسعه ظرفیت های ملی برای آفرینشِ معنی، کاهش بحران های اجتماعی، برطرف مسائل، تقویت ظرفیت های توسعه مالی و اجتماعی و بهبود زندگی مردم سوق دهند، هم می توانند زمینه ساز ناتوانی جامعه از ایجاد و بسط معنی، ارزش و هنجار و موجب وقوع بحران هایی باشند که همبستگی اجتماعی و ملی و مآلاً خوشبختی آحاد جامعه را تهدید می نمایند.

در هر سه راستای بالا، آنالیزِ منطق، مفاهیم، معیارها و شاخص های ارزیابیِ فرایند دگرگونی ها، نسبت رویکردها، مفاهیم و طرح مسأله ها با واقعیت تاریخی و اجتماعیِ ایران، شرایط، حالت، شرایط و نوعی از زندگیِ اجتماعی که بحران قلمداد می گردد و اعتبار و روایی نظریه های موجود در دستور کار همایش قرار دارند.

بعلاوه مهم ترین هدف این همایش، ایجاد امکان گفت وگو و مباحثه اصولی جمیع اهالی علوم اجتماعی، صاحب نظران، اندیشمندان و علاقه مندان درباره ایران، آثار دگرگونی های اجتماعی ایران طی سده اخیر و منظرههای گوناگون امیدآفرین یا بیم زای آینده این دگرگونی هاست.

محورهای همایش مذکور عبارتند از: ویژگی های اصلی، توصیف، تعلیل (تبیین) و گونه شناسی (طبقه بندی) دگرگونی های اجتماعی ایران معاصر. دگرگونی های اجتماعی ناشی از آنومی و انواع دگرگونی های افزاینده آنومی: منظرههای امیدآفرین و بیم زا، ارزیابی و نقد نظریه های توصیفی و تبیینی دگرگونی ها و بحران های اجتماعی ایران معاصر، ویژگی های اجتماعی و عناصر فرهنگی موجودیت تاریخی اجتماعی ایران و عوامل بقای آن، گونه شناسی چالش هایی که موجودیت اجتماعی ایران با آنها روبه روست، ارزیابی نظریه های ناظر به موجودیت ایران و نظریه های ناظر به چالش های فراروی ایران، نسبت ایران به عنوان یک امر اجتماعی و تاریخی (مفهوم ایران) با سرزمین ایران، چالش های هویتی: تعارضات و هماهنگی های مؤثر و شایان توجه میان ابعاد گوناگون هویت ایرانی. ارزیابیِ تاب آوری مجموعه زیرساخت های اجتماعی، فرهنگی (معرفتی) و مالی ایران حین رویارویی با تهدیدها در هر دو مقیاس تمدنی و اجتماعی، نیروها، طبقات، گروه ها و جریان های مولد و تشدیدنماینده بحران (جامعه بحران آفرین)؛ نیروها، طبقات، گروه ها و جریان های مولد نظم و نیروهای مقاوم در برابر بحران (جامعه هنجارآفرین) در ایران، گونه شناسی، خصوصیات، تبیین و آینده نگری بحران های اجتماعی: منظره کوتاه مدت و بلندمدت، تعامل ها و تعارض های دگرگونی های اجتماعی جامعه ایران و حوزه فرهنگی تمدنیِ ایران با حوزه های هم جوار و تأثیر هرکدام بر بقای دیگر جوامع منطقه.

گروه ها و دفاتر انجمن مهلت دارند طرح برگزاری نشست را تا تاریخ 8 بهمن 1400 به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. طرح های پذیرفته شده در تاریخ 29 بهمن 1400 اعلام خواهد شد. پذیرفته شدگان تا 6 اسفند 1400 مهلت دارند چکیده مقالات خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند و در تاریخ

28 اسفند 1400 چکیده های پذیرفته شده اعلام خواهد شد. تا 2 اردیبهشت 1401 برگزیدگان مهلت دارند که اصل مقالات را ارسال نمایند. 12 خرداد 1401 برنامه پنل ها و سخنرانی های همایش اعلام خواهد شد. در نهایت این همایش در تاریخ های 25 و26 خرداد 1401 برگزار خواهد شد.

دبیری این همایش به عهده اسماعیل خلیلی و مدیریت اجرائی آن برعهده راضیه شام خنیا است. علاقه مندان برای راتباط با دبیر اجرایی همایش می توانند با شماره تلفن: 09351445544 تماس حاصل نمایند. بعلاوه علاقه مندان می توانند آثار خود را به رایانامه (ایمیل) دبیرخانه همایش به آدرس [email protected] دفتر انجمن جامعه شناسی ایران ارسال نمایند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "دگرگونی ها و پایداری های جامعه ایران: امیدها و بیم ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دگرگونی ها و پایداری های جامعه ایران: امیدها و بیم ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید