عقب نشینی توئیتری بلینکن از موضع گیری تند درقبال چین

به گزارش عینک گوچی، در پی افزایش تنش ها میان پکن و واشنگتن، وزیر امور خارجه آمریکا پیغامی توئیتری درباره هنگ کنگ را حذف نموده و یک پیغام توئیتری ملایم تر را جایگزین آن کرد.

عقب نشینی توئیتری بلینکن از موضع گیری تند درقبال چین

به گزارش گروه بین الملل عینک گوچی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز آدینه پیغامی توئیتری را که در حمایت از معترضان هنگ کنگی منتشر نموده بود، پس از دقایقی حذف کرد.

به نوشته وبگاه شبکه فاکس نیوز، بلینکن در این پیغام توئیتری نوشته بود: پکن باید اجازه دهد صدای هنگ کنگی ها شنیده گردد. رد صلاحیت نمایندگان شورای محلی به وسیله جمهوری خلق چین، فقط ثبات درازمدت سیاسی و اجتماعی هنگ کنگ را تضعیف می نماید.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: ما در کنار مردم هنگ کنگ می ایستیم و به حمایت از حقوق انسانی و آزادی های اساسی آن ها ادامه می دهیم.

بلینکن این پیغام را پس از آن منتشر کرد که صلاحیت هفت نماینده شورای هنگ کنگ را به خاطر عدم اعتبار سوگند آن ها رد شد. مجلس چین سال گذشته قانونی را تصویب نموده که طبق آن افرادی که تفکرات ضد ملی گرایی داشته باشند، از حضور در مقامات دولتی در هنگ کنگ محروم می شوند.

سال گذشته در پی مطرح شدن قانون استرداد مجرمین به سرزمین اصلی، مخالفان دولت هنگ کنگ با تحریک دولت های غربی دست به تظاهرات گسترده زدند. رفته رفته این اعتراضات به تخریب اموال عمومی و حمله به نیروهای پلیس کشیده شد.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از پاک کردن توئیت خود در پیغامی ملایم تر نوشت: رد صلاحیت هفت نماینده شورای محلی به وسیله جمهوری خلق چین، توانایی مردم هنگ کنگ در مشارکت در اداره امورشان را تضعیف می نماید. دولت ها باید مردمی که نماینده آن ها هستند خدمت نمایند. کاهش این نمایندگی برخلاف روح قانون اساسی هنگ کنگ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در توضیحی به فاکس نیوز مدعی شد، بلینکن پیغام توئیتری خود را به علت حذف نموده است که قرار بود به وسیله صفحه رسمی این وزارتخانه منتشر گردد.

پیش تر هم صفحه توئیتری وزارت امور خارجه آمریکا در پیغامی، تایوان را در فهرست کشورهای دریافت نماینده واکسن کرونای آمریکایی قرار داده بود.

این وزارتخانه ساعتی بعد این پیغام توئیتری را حذف کرد. این اقدام واکنش تایوان به اسم متحد آمریکا را در پی داشت. تایوانی ها هشدار دادند چنین رفتارهایی پیغامی غلط به چین منتقل می نماید.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست چین واحد ارزیابی می نماید. با این حال آمریکا با اعزام ناو به تنگه تایوان و یاری نظامی به تایوان عملا در راستا حمایت از این جزیره است و پکن بارها به این مسئله اعتراض نموده است. این در حالی است که کشورهای عضو سازمان ملل متحد از جمله آمریکا، تایوان را به اسم کشور مستقل به رسمیت نمی شناسند.

ورود دولت دونالد ترامپ به جنگ تجاری با چین، روابط این دو کشور را بیش از پیش تیره نموده و در این مدت، مداخله واشنگتن در امور مناطقی همانند هنگ کنگ و تایوان، یکی از اهرم های فشار علیه پکن بوده است.

از یک سو کشتی های جنگی آمریکایی به بهانه آزادی ناوبری در آب های بین المللی، بارها از تنگه تایوان عبور نموده اند و از سوی دیگر، چینی ها در واکنش به اقدامات تحریک آمیز آمریکا، هواپیماهای جنگی خود را از فراز حریم هوایی آسمان تایوان عبور داده اند.

اکنون امضای توافق همکاری میان آمریکا، انگلیس و استرالیا برای افزایش حضور در حوزه اقیانوس هند و آرام، به موضوع تازه برای تنش میان چین و آمریکا و متحدانش تبدیل شده است. بر اساس این توافق، لندن و واشنگتن به استرالیا یاری خواهند کرد به فناوری ساخت زیردریایی های اتمی دست پیدا کند.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "عقب نشینی توئیتری بلینکن از موضع گیری تند درقبال چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عقب نشینی توئیتری بلینکن از موضع گیری تند درقبال چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید