علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت

به گزارش عینک گوچی، حملات قلبی بدون علامت یا خاموش (Silent heart attacks) علائم بسیار خفیف و جزئی را ایجاد نموده، و می تواند خطرناک تر از حملات قلبی معمولی باشد که با درد شدید قفسه سینه همراه هستند. این بیماری می تواند صدمه شدیدی

علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

حملات قلبی بدون علامت یا خاموش (Silent heart attacks) علائم بسیار خفیف و جزئی را ایجاد نموده، و می تواند خطرناک تر از حملات قلبی معمولی باشد که با درد شدید قفسه سینه همراه هستند. این بیماری می تواند صدمه شدیدی به قلب وارد ساخته، آن هم بدون هیچ علامت قابل توجهی که بتوان آن را تشخیص داد.

اصطلاح پزشکی حمله قلبی، انفارکتوس میوکارد (myocardial infarction) است که به معنی مرگ بافت عضلات قلب می باشد. یک حمله قلبی به طور کلی، با نرسیدن خون و اکسیژن به قلب بوجود می آید. این حالت معمولاً به علت شرایطی بنام آترواسکلروز یا تنگ شدن عروقی که خون اکسیژن دار شده را به قلب حمل می کنند، ایجاد می گردد. به علت عدم و یا کاهش عرضه اکسیژن، بافت های آن ناحیه خاص قلب ممکن است از بین رفته و آسیب قابل توجهی به قلب وارد سازند. این امر معمولاً موجب درد شدید سینه و بی حسی در دست چپ می گردد.

حمله قلبی خاموش چیست؟

در صورت بروز حمله قلبی خاموش، ممکن است به علت مرگ اعصاب اطراف قلب، چنین علائم جدی و مهمی را بجای نگذارد. یک حمله قلبی خاموش با عدم وجود هرگونه علامت تشخیصی یک حمله قلبی معمولی به اسم مثال درد قفسه سینه معین می گردد. درد قفسه سینه می تواند به اسم شایعترین علامت حمله قلبی خوانده گردد، اما حملات قلبی خاموش عموماً با درد شدید قفسه سینه همراه نمی باشند. بنابراین، برجسته ترین ویژگی این بیماری آن است که می تواند بدون آنکه متوجه شوید، رخ دهد. این شرایط تقریباً 25 تا 30 درصد از کل موارد حملات قلبی در سراسر دنیا را تشکیل می دهد.

علائم

علائم یک حمله قلبی خاموش به طور کلی بسیار خفیف می باشد، و عمدتاً بدون جلب توجه بوده و از این رو تشخیص داده نمی شوند، و این شرایط اغلب تحت اسم قاتل خاموش شناخته می گردد.

به طور کلی، ناراحتی خفیف در قفسه سینه، همانند کمی فشار و یا فشردگی در وسط قفسه سینه، و تنگی نفس ممکن است وجود داشته باشد. این علائم معمولاً پس از کمی استراحت فروکش می کنند.

اختلالات خواب و خستگی افزایش یافته، دیگر نشانه های این بیماری می باشند. بنابراین، حتی در صورت روبرو شدن با این علائم خفیف بایستی مراقبتهای لازم اتخاذ شده و به آنها رسیدگی گردد.

بعلاوه ممکن است علائمی از دردهای شکمی طولانی هم در مردان و هم زنان بوجود آید.

این شرایط می تواند موجب سوزش سر دل و مرطوب و چسبندگی پوست به خصوص در زنان گردد.

برخی از علائم شایع دیگر آن سرگیجه و حالت تهوع است، که بعلاوه می تواند به استفراغ منجر گردد.

احساس سوزن سوزن شدن یا ناراحتی در بازو یا شانه چپ هم می تواند علامتی باشد که ممکن است به حمله قلبی غیر معمولی یا بیقاعده منجر گردد.

عوامل خطر

افرادی که احتمال وقوع چنین شرایطی در آنها می رود عبارتند از:

افرادی که از چاقی رنج می برند

افراد سیگاری

کسانی که دارای کلسترول بالا می باشند

بیماران دیابتی

افرادی که هرگز ورزش نمی کنند

بیماران فشار خون بالا

کسانی که دارای سابقه خانوادگی حملات قلبی می باشند

تشخیص

راه های تشخیص این شرایط شبیه به مواردی است که اکثراً در حملات قلبی وجود دارند.

این حملات معمولاً به یاری آنالیز و مطالعه دقیق سابقه پزشکی بیمار و گرفتن نوار قلب یا ECG (الکتروکاردیوگرام) تشخیص داده می شوند.

آزمایش خون هم به منظور معین سطح آنزیم های قلبی موجود گرفته می گردد.

برخی از داروهای متداولی مانند آسپیرین و بتا بلوکرها (مسدود کننده های بتا) تجویز می شوند.

درد قفسه سینه، که به طور کلی به اسم شایعترین علامت حمله قلبی در نظر گرفته می گردد، ممکن است در موارد حمله قلبی خاموش دیده نگردد. بنابراین، حتی خفیف ترین علائم باید به درستی آنالیز شوند تا از هرگونه مشکل و عارضه ای خطرناک و جدی جلوگیری گردد. علاوه بر درمان سریع و به موقع، تغییرات در شیوه زندگی فرد هم جهت کنترل عوامل خطر ضروری می باشند. بنابراین، نظارت و تحت کنترل در آوردن دیابت و فشار خون بالا، و اجتناب از کشیدن سیگار، پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی میوه و سبزیجات تازه، ورزش منظم و کنترل سطح کلسترول خون، می تواند در دفع خطر یا خطرات این شرایط مؤثر واقع گردد.

حتی اگر این حالت یک حمله قلبی خاموش باشد، می تواند به طور جدی به بافتهای عضله قلب آسیب وارد سازد. از این رو، انجام معاینات قلبی به طور منظم برای هر فرد لازم است. به منظور رفع شدن هرگونه شک و تردید نسبت به آن ازتماس گرفتن با مرکز اورژانس یا پزشک خود تردید نکنید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون

به "علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم حمله قلبی خاموش یا بدون علامت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید