ناسازگاری بودجه قطب علم و فناوری کشور با فعالیت های آن، کمبود فضا برای استقرار شرکت ها در پارک

به گزارش عینک گوچی، رئیس پارک علم و فناوری البرز صندلی این پارک را در کشور به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان پنجم بیان کرد و با بیان اینکه این پارک وظایف استانی خود را به صورت تمام و کمال ایفاء نموده است، عدم تناسب بودجه این پارک با فعالیت هایش را یادآور شد و گفت: علی رغم تأکید وزیر علوم مبنی بر تخصیص فضاهای بلااستفاده دولتی به پارک، هنوز این موضوع محقق نشده و همچنان با مشکل کمبود فضا برای شرکت ها روبرو هستیم.

ناسازگاری بودجه قطب علم و فناوری کشور با فعالیت های آن، کمبود فضا برای استقرار شرکت ها در پارک

عطاءالله ربانی در گفت وگو با خبرنگار عینک گوچی شروع فعالیت پارک علم و فناوری البرز را سال 1387 و فعالیت پارک را به دو مقطع زمانی 87 تا 92 و 93 به بعد تقسیم کرد و با اشاره به اینکه در دوره اول تنها 8 شرکت مورد حمایت پارک علم و فناوری البرز قرار گرفته اند، ادامه داد: از سال 93 به بعد وظایف استانی و ملی پارک، همانند سایر پارک ها، با جدیت و کوشش همه همکاران در دستور کار قرار گرفته و تا این تاریخ، تعداد شرکت های پذیرش گردیده آن به حدود 115 شرکت رسیده است.

وی ضمن اعلام رتبه پنجم این پارک در کشور به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان، سرعت جذب شرکت ها از ابتدای سال 93 را مناسب توصیف کرد و گفت: در سال93، 50 درصد متقاضیانی که به پارک مراجعه نموده بودند، امکان پذیرش یافتند. این در حالی است که به مرور زمان به دلیل محدودیت فضا و بودجه، درصد جذب و پذیرش شرکت ها رو به کاهش گذاشت و در سال 96، تنها 11 درصد متقاضیان توانستند از شورای تخصصی پارک مجوز پذیرش بگیرند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز با اشاره به اینکه بخشی از محدودیت، به پذیرش شرکت های کیفی تر برمی گردد، تشریح کرد: درصورت تأمین اعتبار لازم از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و توسعه فضاهای کاری، امکان پذیرش و استقرار متقاضیان و فناوران توانمند که قادر به بومی سازی فناوری و برطرف نیازهای تخصصی کشور و نیز فراهم آوردن زمینه اشتغال مناسب هستند، فراهم می آید.

حضور 34 شرکت دانش بنیان در پارک فناوری البرز

ربانی شرح داد: از شرکت های پذیرش گردیده در پارک، 34 شرکت مجوز دانش بنیانی را دریافت نموده اند که این نسبت با توجه به تعداد شرکت های دانش بنیان استان (122 شرکت) نسبت پایینی است. ضمن اینکه به دلیل کثرت موسسات تحقیقاتی، پژوهشی، آموزشی و همچنین استقرار شرکت های بزرگ و معتبر در استان، تعدادی از شرکت های دانش بنیان در مراکز علمی و تخصصی فوق شکل گرفته و در همان مراکز به فعالیت تخصصی خود ادامه می دهند و این موضوع باعث همکاری و تعامل تخصصی خوبی بین پارک و مراکز علمی مستقر در استان گردیده است.

وی با بیان اینکه استان البرز به عنوان قطب علم و فناوری کشور، محل استقرار و فعالیت تعداد زیادی از موسسات پژوهشی ملی و شرکت های تخصصی و برندهای معتبر کشوری است، گفت: استقبال سرمایه گذاران داخلی و حتی خارجی برای فعالیت در سطح استان در مقایسه با سایر مناطق کشور قابل توجه است.

فروش بیش از 200 میلیاردی محصولات فناورانه در سال 96

رئیس پارک علم و فناوری البرز درباره تجاری سازی محصولات این شرکت ها شرح داد: در بخش فروش، اعداد و ارقام نسبتاً مناسبی وجود دارد، به گونه ای که شرکت های فناور استان در سال 96 بیش از 200 میلیارد تومان فروش داشته اند، همچنین در نمایشگاه هفته پژوهش استان، که هر ساله برگزار می گردد و دبیری نمایشگاه و فن بازار آن بر عهده پارک علم و فناوری البرز است، شرکت ها از نظر میزان تفاهم نامه ها و قراردادها عملکرد قابل توجهی داشته اند.

ربانی درباره صادرات شرح داد: در بعضی سال ها صادرات خدمات تخصصی و فروش محصول خوبی از طرف شرکت های پارک وجود داشته است.

وی عمده ترین وظیفه پارک ها را ایجاد ارزش اضافه نموده و فراوری محصولات فناورانه دانست و ضمن برشمردن ایجاد اشتغال به عنوان یک محصول فرعی پارک ها، افزود: پارک علم و فناوری البرز در این خصوص فعالیت خوبی داشته و در این راستا اقدام به ایجاد هم افزایی با مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه های استان در قالب ایجاد مراکز رشد مشترک و توسعه اشتغال شرکت های دانش بنیان نموده است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز اعلام نمود: از نظر فراوری اشتغال، به تعهداتی که در کارگروه اشتغال استان برای پارک معین گردیده بود، عمل گردیده و با اتخاذ رویکرد همکاری با سایر موسسات علمی در قالب توسعه مراکز رشد همکار، در این زمینه فراتر از تعهدات نیز اقدام گردیده است.

ایجاد بیش از 200 شغل توسط شرکتهای فناور در سال 96

ربانی در همین زمینه از ایجاد بیش از 200 شغل در سال 96 توسط شرکت های فناور مرتبط با پارک اطلاع داد و اظهار کرد: یکی از طرح هایی که استانداری و پارک بر آن تأکید دارند، این است که بتوان از محصولات فراوریی استان، با در نظر دریافت اولویت مصرف آن ها، حمایت کرد. بدین منظور یکی از شرکت های پارک نرم افزاری را طراحی و فراوری نموده که در آن محصولات حوزه های مختلف صنعتی، کشاورزی، پوشاک و ... نمایه گردیده و به نوعی اطلاعات محصولات داخل استان راحت تر در دسترس مصرف کنندگان قرار گیرد.

وی به توسعه این نرم افزار و عملکرد ملی آن اشاره نمود و گفت: در نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان در سال گذشته، بخشی تحت عنوان محصولات حوزه مدیریت شهری راه اندازی شد که هدف از ایجاد آن عرضه محصولات حوزه مدیریت شهری همچون شهرداری ها، آتش نشانی، برق، گاز،آب ، فاضلاب، مخابرات و آشنایی متقابل دستگاه های خدمات رسان استان با این محصولات و فراوریکنندگان مربوطه بود.

رئیس پارک علم و فناوری البرز سپس به فعالیت شرکت ها در حوزه علوم انسانی و هنر پرداخت و گفت: این شرکت ها در حوزه هایی از قبیل سینما، معماری و تبلیغات فعالیت دارند یا خدمات تجاری سازی فناوری و حقوقی ارائه می دهند؛ برای نمونه یکی از شرکت ها در بخش فروش و صادرات محصولات سایر شرکت های عضو پارک یا فراوریکنندگان کشور همکاری دارد و شرکت دیگری نیز در رابطه با مالکیت فکری و ثبت حقوقی، پذیرش گردیده است.

ربانی در خصوص کیفی سازی شرکت های مورد پذیرش، شرح داد: در سال های اخیر، توجه شورای فناوری پارک بیشتر بر این متمرکز گردیده که شرکت هایی را در پارک پذیرش و جذب کند که از دانش و فناوری بالاتری برخوردار بوده و قادر به حل مسائل کشور باشند و شرکت های جوان تر در مراکز رشد پارک استقرار یابند.

جزو 5 استان اول از نظر تعداد شرکت های دانش بنیان و ردیف آخر پارک ها از نظر بودجه

وی درباره بودجه این پارک اعلام نمود: علی رغم این که استان البرز به لحاظ تعداد شرکت های دانش بنیان جزء 5 استان اول است، به لحاظ بودجه تخصیصی به پارک در ردیف آخر پارک های کشور قرار گرفته است؛ این مسئله یکی از بزرگ ترین معضلات این پارک بوده و این در حالی است که پارک البرز نقش و ماهیت استانی خود را در حوزه های اقتصاد، اشتغال، فرهنگ سازی و ... همانند سایر پارک های کشور به خوبی ایفاء نموده است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز ادامه داد: در حال حاضر به لحاظ اعتبارات دچار محدودیت های بسیاری هستیم و در پذیرش شرکت ها و تأمین درخواست های فناوران و شرکت های دانش بنیان، علی رغم تقاضاهای فراوان استانی، با مشکل مواجهیم.

لزوم تجدیدنظر در بودجه پارک فناوری البرز از سوی سازمان برنامه و بودجه

ربانی ضمن تأکید بر لزوم تجدیدنظر در بودجه پارک علم و فناوری البرز از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، اضافه نمود: قطعا افزایش بودجه پارک های علم و فناوری در جهت افزایش فراوری و اشتغال منطقه ای بسیار اثربخش است و در برهه های زمانی سخت که تحریم های ناجوانمردانه امکان تامین تجهیزات و محصولات تخصصی را برای کشور با مشکل روبرو نموده، حمایت از فناوران و شرکت های فناور از طریق یاری به بودجه پارک ها می تواند بسیاری از نیازهای کشور را از طریق توانمندی های داخلی فراهم کند.

وی یک راه حل مقابله با مسائل پارک را در اختیار گذاردن فضاهای خالی متعلق به دستگاه های دولتی دانست و شرح داد: این فضاها، که بعضا به صورت بلااستفاده هستند، می توانند در قالب قراردادهای مدت دار در اختیار پارک و درجهت حمایت از فناوران قرار گیرند.

آمادگی برای جذب مشارکت خیرین جهت سرمایه گذاری در فضاهای موجود در پارک

رئیس پارک علم و فناوری البرز در انتها از اقداماتی از قبیل جذب مشارکت خیرین به منظور سرمایه گذاری در فضاهای موجود در پارک اطلاع داد و گفت: آماده ایم تا با سرمایه گذارانی که تمایل به ساخت و ساز و سرمایه گذاری در فضای پارک یا امکان واگذاری فضای کاری مناسب در خارج از پارک را برای استقرار شرکت های فناور و دانش بنیان دارند و نیز آماده به در اختیار قراردادن منابع مالی به شرکت های فناور هستند، در قالب توافق هایی همکاری داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ناسازگاری بودجه قطب علم و فناوری کشور با فعالیت های آن، کمبود فضا برای استقرار شرکت ها در پارک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ناسازگاری بودجه قطب علم و فناوری کشور با فعالیت های آن، کمبود فضا برای استقرار شرکت ها در پارک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید