رنگ بر خاک؛ کوه های رنگی ماهنشان

به گزارش عینک گوچی، شهرستان ماهنشان در 115 کیلومتری شهر زنجان قرار گرفته است. ماهنشان یکی از شهرستان های عظیم استان است. این منطقه از نظر مواد معدنی، شهرستان غنی ای است و تعداد زیادی از شرکت ها و کارخانه های فعال در زمینه معدن در آن مشغول به فعالیت هستند.

رنگ بر خاک؛ کوه های رنگی ماهنشان

ماهنشان از نظر زمین شناسی، شرایط جالبی دارد. وجود انواع مواد معدنی، سنگ ها و کانی های مختلف در طبیعت این شهرستان هم نمود داشته و شکل ظاهری زیبایی به بعضی از منطقه ها آن داده است. کوه های رنگی ماهنشان یکی از این جلوه های ظاهری زیباست. در ادامه با ما همراه باشید تا آنجا را بهتر بشناسیم.

ماهنشان در غرب استان زنجان واقع شده است. در جهت 115 کیلومتری از مرکز استان تا شهر ماهنشان، در دو طرف جاده شاهد پدیده ای زیبا هستیم که به کوه های رنگی معروف هستند و در اصطلاح مردم محلی آلا داغلار نامیده می شوند. در ادامه با مجله عینک گوچی همراه باشید.

این کوه ها و تپه ها با طیف های مختلفی از رنگ های سبز، سفید، قرمز، نارنجی، قهوه ای و زرد دیده می شوند. مخصوصا اینکه بارانی سبک هم بر آن ها باریده باشد که تلالو و کنتراست فوق العاده ای ایجاد می نماید.

علت این پدیده فوق العاده طبیعی 15 میلیون ساله به فرایند کوه زایی و بالا آمدگی کوه ها و حوزچه های قاره ای در این منطقه برمی گردد که دارای رسوبات آهنی بودند. تغییر املاح و نوع آنها در رنگ رسوبات تثبیت و موجب تشکیل این کوه های رنگی شده است.

البته رنگ این کوه ها در بعضی موارد، نشان دهنده وجود منابع معدنی با ارزشی است؛ به نام مثال رنگ سبز نشان از وجود ماده معدنی مس است که بعلت کربناته شدن به رنگ سبز دیده می گردد.

این ویژگی منطقه روی ساکنان آن و فرهنگ زیستشان تاثیر مستقیم داسته و هنوز هم دارد. گفته می گردد که در گذشته یکی از آداب سال نو مردم این بود که یکی از خاک های این منطقه یا مخلوطی از آن ها را برای رنگ آمیزی منازل استفاده می کردند.

این کار را بیشتر زنان انجام می دانند و عمدتا هم خاک قرمز را به نام نشانی از نوروز موزد استفاده قرار می دادند. امروزه هم آثاری از این سنت در میان مردم به جای مانده و می توان خانه های خشتی ای در بعضی از روستاهای آن پیدا کرد که با این خاک به زیبایی تزیین شده اند.

نکته جالب اینجاست که ماهنشان قدمت تاریخی دور و درازی دارد و یافته های باستان شناسی گویای این امر هستند. مردان نمکی که در معادن نمک این شهرستان کشف شده، نشان از سکونت انسان ها، در بیش از دو هزار سال قبل در این شهرستان دارد. قدیمی ترین مرد نمکی کشف شده، مربوط به 400 پیش از میلاد است و به زمان حکومت هخامنشیان باز می گردد.

وجه تسمیه ماهنشان هم جالب است. با توجه به کشفیات باستان شناسی، ریشه نام این منطقه به حکومت مادها باز می گردد. این منطقه را در ابتدا مادنشان می نامیده اند که در ادامه به ماهنشان تبدیل شده. نظریه دیگر، از نامگذاری این منطقه به علت وجود باغ های انگور سخن به میان می آورد. بر طبق این نظریه در ابتدا، ماهنشان را می نوشان می نامیده اند.

در هر صورت وجود قلعه های متعددی مانند بهستان، سینار، قلعه کاروانسرا، قلعه قشلاق و 16 قلعه دیگر نشان از تاریخ طولانی ماهنشان دارد. قلعه قشلاق یکی از قلعه هایی است که از خشت و گل ساخته شده و حدود 2200 سال قدمت دارد، این قلعه به صورت قلعه شهر و در کنار رود قزل اوزن بنا شده بود. بر اساس یافته های باستانشناسی این قلعه تاریخی شهرستان ماهنشان متعلق به دوره اشکانیان است که امروز یکی از جاذبه های مهم شهرستان به تعداد می رود.

برای رفتن به این سرزمین و تماشا بیتعداد اثر تاریخی و طبیعی این شهرستان، از شهر زنجان به سمت غرب و از اتوبان زنجان-میانه حرکت کنید. خود جاده شما را به این زیبایی ها خواهد رساند.

برای خرید بلیط هواپیما به صفحه اصلی وبسایت عینک گوچی مراجعه کنید.

منبع: مجله دور و نزدیک

به "رنگ بر خاک؛ کوه های رنگی ماهنشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ بر خاک؛ کوه های رنگی ماهنشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید