نمک پنهان تهدیدی برای سلامتی

به گزارش عینک گوچی، از سس سالاد گفته تا بیسکویت و ساندویچ کوچکی که درکیف دارید و در یک کلام تقریباً تمام مواد غذایی که در روز مصرف می کنید، مملو از یک ماده معدنی است که بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، تدریجاً بدن ما را رو به زوال می برد.

نمک پنهان تهدیدی برای سلامتی

نمک پنهان تهدیدی برای سلامتی

تهیه و تنظیم: نیوشا

از سس سالاد گفته تا بیسکویت و ساندویچ کوچکی که درکیف دارید و در یک کلام تقریباً تمام مواد غذایی که در روز مصرف می کنید، مملو از یک ماده معدنی است که بنا به نظر بسیاری از کارشناسان، تدریجاً بدن ما را رو به زوال می برد. این ماده سدیم است و حتی اگر دچار فشار خون هم نباشید، باید در خصوص کاهش مصرف آن فکر کنید.

بسیاری از غذاهایی که ما مصرف می کنیم حاوی نمک مستتر هستند.

میل به مصرف نمک به قدری خطرناک و جدی است که انجمن دارویی آمریکا به تازگی از سازمان نظارت بر مواد خوراکی و دارویی (FDA)خواسته است تا سدیم را از لیست افزودنی های مجاز خوراکی حذف کند.

به گفته دکتر استفن هاوز: هیچ راهی برای پیش بینی و اعلام این مطلب که پس از سال ها رژیم غذایی پرنمک داشتن، دقیقاً چه بیماری های مزمنی در پی خواهد داشت، وجود ندارد. پس برترین راه این است که مردم خطر مصرف نمک را به جان نخرند.

مشکل اینجاست که این ماده همه جا هست. پنیرهای ورقه یی و سبزیجات آب پز کنسرو شده پر از نمک هستند و نان های شیرین و نان ساندویچ هم از نمک بی نصیب نمانده اند. تا حدود هشتاد درصد سدیم دریافتی ما در طول روز، از مواد غذایی فرآوری شده و آماده می آید نه از نمکدان.

تازه ترین توصیه های مربوط به رژیم غذایی از این قرار است:

بزرگسالان تندرست نباید در روز بیش از (2300)میلی گرم سدیم مصرف نمایند. این اندازه در حدود یک قاشق چایخوری نمک است. اگر شخص بالای پنجاه سال و مبتلا به فشار خون بالا باشد، این اندازه به (1500)میلی گرم کاهش می یابد.

با این وجود، بنابر جدیدترین آمار موجود، بیشتر ما تا انتها روز، چهار هزار میلی گرم سدیم مصرف می کنیم. شاید بگویید: اما من فشار خونی طبیعی دارم. خوب این عالی است، اما عوارض دریافت بیش از حد سدیم به همین جا ختم نمی گردد.

یک مطالعه ی دو ساله بر روز زنان پس از سن یائسگی نشان می دهد که هر قدر مقدار سدیم مصرفی در زنان بیشتر باشد، اندازه تحلیل استخوان مفصل ران آنان هم بیشتر خواهد بود.

شواهد موجود نشان می دهد که رژیم غذایی پرسدیم می تواند خطر ابتلا به سرطان معده را هم افزایش دهد. هرچند رسیدن به نتیجه ی قطعی در تمام موارد فوق به تحقیق بیشتری احتیاج دارد، اما نقش سدیم در افزایش فشار خون به اثبات رسیده است. این ماده ی معدنی موجب می گردد که مایعات در بدن نگه داشته شوند، این امر باعث بالا رفتن حجم خون شده و قلب برای جاری ساختن خون در سراسر بدن فشار فراوانی متحمل می گردد. به مرور زمان، رگ های تضعیف شده و قلب خسته به سادگی مقدمات بروز سکته و ایست قلبی را فراهم می نمایند.

سدیم بر روی افرادی که به سدیم حساسیت دارند و فشار خون شان با کم و زیاد شدن اندازه سدیم مصرفی بطور خطرناکی بالا و پایین می رود، تاثیر بسیار شدیدتری دارد. این حالت در بیش از یک چهارم افرادی با فشار خون عادی و نزدیک به شصت درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا دیده می گردد و احتمالاً نوعی حساسیت ارثی است.

حساسیت به نمک، با افزایش سن بیشتر می گردد. یکی از دلایل احتمالی آن می تواند کاهش توانایی و عملکرد کلیه در حدود پنجاه سالگی باشد. هرچه بدن نیست به دفع سدیم ضعیف تر عمل کند، حساسیت به نمک در آن افزایش خواهد یافت.

تصادف اتومبیل می تواند مرگبار باشد، اما پیش بینی آن ممکن نیست. پس به همه توصیه می گردد که هنگام رانندگی کمربند ایمنی خود را ببندند. در اینجا هم، شکی وجود ندارد که مسائل ناشی از مصرف نمک جدی و حتی مرگ آور است، اما از آنجایی که نمی توان گفت دقیقاً چه کسانی به این مسائل مبتلا می شوند، برترین روش، پیشگیری و عمل کردن به دستوراتی ساده خواهد بود.

در فروشگاه

سعی کنید هر ماده ی غذایی را به تازه ترین شکل ممکن بخرید. فرآوری شدن غذا یکی از مهم ترین عوامل بالابرنده ی سدیم است برای مثال به جای مواد آجیلی بو داده و پرنمک، نوع خام آن را انتخاب کنید. به جای ژامبون یا کالباس مرغ، مرغ بریان تهیه کنید و از مصرف انواع سبزیجات و حبوبات کنسرو شده خودداری کنید .در صورت لزوم حتمأبه جدول مواد غذایی موجود بر بسته بندی این مواد دقت کنید. در حال حاضر بسیاری از مواد غذایی وارداتی دارای برچسب بدون سدیم یا کم سدیم هستند. هنگام خرید سعی کنید موادی را که دارای کمترین اندازه نمک هستند انتخاب کنید. بطور کلی هر وعده ی محصول غذایی که قرار است به اسم غذای اصلی مصرف گردد، مانند پیتزای آماده، انواع خوراک های آماده و ... نباید بیش از ششصد میلی گرم و موادی چون سبزیجات کنسرو شده، سس ها و مانند اینها هم نباید برای هر وعده بیش از سیصد میلی گرم سدیم داشته باشد.

در آشپزخانه

خساست گاهی معجزه می نماید: هنگامی که مشغول تهیه غذاهایی که همراه با یک بسته پودر ادویه مخصوص عرضه می شوند هستید، تنها نیم یا کمتر از نصف این پودر را بکار ببرید، زیرا بیشتر آن از نمک تشکیل شده است. به این ترتیب در یک بسته نودل آماده، تا پانصد میلی گرم سدیم از مقدار دریافتی خود کاسته اید.

اندازه غذا را افزایش دهید: غذاهای فرآوری شده را با مواد غذایی تازه، بخارپز شده یا کبابی ترکیب نموده و به جای مصرف آن در یک وعده، با افزایش اندازه مواد غذایی، آن را در دو وعده یا بیشتر مصرف کنید و مقدار سدیم دریافتی خود را در هر وعده کاهش دهید.

شستن و آبکشی مکرر: سبزیجات و حبوب کنسروشده عملاً در آب و نمک شناورند. با خالی کردن آب آنها و آبکشی این مواد، تا (35%)از نمک آن را حذف خواهید کرد.

حسن بزرگ حذف تدریجی نمک این است که شما بالاخره مزه ی واقعی مواد خوراکی را خواهید چشید و حدبیشتر پس از دوازده هفته حفظ رژیم کم سدیم، غذاهای کم نمک همان قدر که غذاهای عادی برای تان خوشمزه بودند، به مذاق تان خوش خواهند آمد.

منبع:هفت روز زندگی شماره 92

منبع: راسخون

به "نمک پنهان تهدیدی برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمک پنهان تهدیدی برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید