پل خلیج فارس یک ضرورت برای پیشرفت اقتصادی در حوزه های گردشگری و نفتی و ترانزیتی قشم است

به گزارش عینک گوچی، ایرنا/ براساس اخبار واصله، پل خلیج فارس یک ضرورت برای پیشرفت اقتصادی در حوزه های گردشگری و نفتی و ترانزیتی قشم است.

پل خلیج فارس یک ضرورت برای پیشرفت اقتصادی در حوزه های گردشگری و نفتی و ترانزیتی قشم است

قشم بزرگترین جزیره غیر مستقل جهانست که با بیش از یک هزار و 500 کیلومتر وسعت و یک 150 هزار نفر جمعیت هنوز به سرزمین اصلی متصل نشده است. مطالعات اولیه پل اتصال جزیره قشم به سرزمین اصلی در دهه 50 انجام شد اما آغاز عملیات اجرایی آن به دلایل مختلفی تا سال 1389 میسر نشد. در این سال ساخت پل مذکور کلید خورد و نیلینگ ساحل این پل و اجرای پایه ها نیز به انجام رسید.

اما به ناگاه در سال 1391 عملیات اجرایی متوقف شد و هم اکنون 10 سال از توقف اجرای پل می گذرد. با روی کار آمدن دولت مردمی دوباره پفراینده این طرح بازگشایی شد و هم اکنون دولت و بویژه شورای عالی منطقه ها آزاد کشور برای تکمیل این طرح و تحقق مطالبه و رویای دیرینه جزیره نشینان آستین ها را بالا زدند.

پل خلیج فارس که تا به امروز 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، برای تکمیل به 300 میلیون یورو اعتبار نیاز دارد. طول آن در مجموع خشکی و دریا 4 هزار و 130 متر است و اندازه آن بر روی دریا به 2 هزار و 500 متر می رسد.

یکی از مسائلی که همواره درباره اجرای پل خلیج فارس مطرح می شود، توجیه مالی آن است. امری که به نظر می رسد پیشرفت های قشم در حوزه های گردشگری، صنعتی و نفتی میسر شده است. توسعه روزافزون جزیره مذکور باعث شد که زیرساخت های گذشته نیازهای کنونی این منطقه را تامین نکند.

برای کسی که با قشم و زیبایی های آن آشناست اعجاب آور خواهد بود که چگونه یک مکان با چشم اندازهای سحرانگیز و جاذبه های زیبای طبیعی بجای رونق گردشگری به عنوان مرکز خرید شناخته شود. این جزیره که تا مدتها به عنوان محلی برای خرید در کشور شناخته میشد، هم اینک رفته جاذبه های گردشگری خود را از زیر سایه مراکز تجاری رها می کند و خود به یکی از مقصدهای مهم گردشگری تبدیل می شود.

اگرچه کرونا باعث وقفه ای 2 ساله در رشد فرایند گردشگری این منطقه شد، اما با این وجود حتی پیش از شیوع این بیماری نیز زیرساخت های لازم برای تردد گردشگران بویژه تردد خودرو جوابگوی نیاز موجود نبود. لندینگ کرافت ها که سوابق گذشته نشان از آن دارد که ترانزیت بار و دیگر فعالیت ها برای آنان جذابیت مالی بیشتری نسبت به حمل خودرو دارد، نمی توانند جوابگوی تردد خودروها باشند. از این رو ایجاد یک پل برای تردد خودروها به عنوان یک ضرورت در حوزه گردشگری تبدیل شده است.

از سوی دیگر طرح های نفتی مختلفی در جزیره قشم در حال فعالیت یا اجراست. جزیره قشم که تا پیش از سال 1393 در حوزه نفت طرح شاخصی نداشت و در حوزه آب و برق نیز مصرف کننده صرف بود، هم اکنون طرح های مختلف انرژی و نفتی را با سرمایه گذاری ارزی بیش از 204 میلیون دلار، 882 میلیون یورو و 30 هزار و 256 میلیارد ریال در دل خود می پروراند.

پالایشگاه گاز گورزین، پالایشگاه نفت فلات قاره ایران، پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین قشم و بویژه اسکله سوخت رسانی ستاره قشم که با هدف رقابت با اسکله نفتی فجیره عمان ساخته شد، از جمله طرح هایی هستند که هم اکنون در قشم به ثمر نشسته اند و در حال فعالیت می باشند.

طرح های مهم دیگری نیز در حوزه نفت و انرژی در حال اجراست که از جمله میتوان به پنج مجتمع پتروشیمی، چهار پالایشگاه، 2 طرح سوخت رسانی، اسکله نفتی، خطوط انتقال گاز و غیر آن اشاره کرد که با اجرای آن، امید می رود جزیره قشم گام های بلندتری برای رسیدن به جایگاه واقعی خود در عرصه صنعت کشور و جهان بردارد. این طرح ها نه تنها ایجاد پل خلیج فارس را توجیه مالی می کند، بلکه آن را به ضرورت و اولویت نخست جزیره تبدیل کرده است.

با توجه به اینکه ایجاد پل مذکور امکان پیوستن جزیره به شبکه ریلی کشور را نیز فراهم می کند، ترانزیت مستقیم بار از کشتی بر روی دریا به قطار و سرعت در حمل و نقل آن نه تنها به کاهش هزینه ها و کمک به حمل و نقل کشور می شود بلکه فرصت مناسبی برای ایجاد کریدور جنوب شمال و استفاده دیگر کشورها از این کریدور فراهم می کند که با توجه به موقعیت استراتژیک ایران، در نوع خود فرصت بی بدلیلی است.

ایجاد پل خلیج فارس در سفر رئیس جمهور یکی از شاه بیت های مطالبات مردم از دولت مردمی بود که با توجیهات انجام شده در دستور کار دولت قرار گرفت. امید می رود با ایجاد این پل علاوه بر ایجاد فرصتهای مختلف منطقه ای و جهانی در حوزه های گردشگری و مالی، آرزوی دیرینه مردم قشم در پیوستن به سرزمین اصلی نیز برآورده شود.

منبع: همگردی

به "پل خلیج فارس یک ضرورت برای پیشرفت اقتصادی در حوزه های گردشگری و نفتی و ترانزیتی قشم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل خلیج فارس یک ضرورت برای پیشرفت اقتصادی در حوزه های گردشگری و نفتی و ترانزیتی قشم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید