پیشنهاد حزب حاکم ترکیه در مورد تشکیل گروه دوستی آنکارا-قاهره

به گزارش عینک گوچی، حزب عدالت و توسعه ترکیه پیشنهادی را به ریاست مجلس این کشور در مورد تشکیل یک گروه دوستی بین ترکیه و مصر ارائه داد.

پیشنهاد حزب حاکم ترکیه در مورد تشکیل گروه دوستی آنکارا-قاهره

به گزارش گروه بین الملل عینک گوچی، حزب عدالت و توسعه ترکیه پیشنهادی را به ریاست مجلس این کشور درخصوص تشکیل یک گروه دوستی بین ترکیه و مصر ارائه داد.

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، عمر چلیک سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه ماه گذشته تاکید نموده بود که پیوندهای بسیار محکمی با مصر و مردم آن وجود دارد که مربوط به یک تاریخ باستان است.

عمر چلیک گفت: بدون مشارکت تاریخی ترکیه با مصر، تاریخ منطقه، آفریقا، خاورمیانه و مدیترانه را نمی توان نوشت.

ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز گفته بود که می تواند صفحه جدیدی در روابط ترکیه با مصر و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای یاری به صلح و ثبات منطقه باز گردد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه هم اسفند ماه گذشته تاکید نمود که کشورش از ارزش های مشترک تاریخی و فرهنگی با مصربرخوردار است که با فعال شدن این ارزش ها احتمالا تحولات مهم و متفاوتی در روزهای آینده رخ دهد.

وزیر دفاع ترکیه در رابطه با احترام مصر به محدوده فلات قاره و منطقه انحصاری مالی ترکیه در مدیترانه برای فعالیت های اکتشافی هم گفت: این یک پیشرفت بسیار مهم است، ما انتظار داریم که این گونه اقدامات ادامه یابد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه هم همان اسفند ماه به دنبال آن از شروع روابط دیپلماتیک میان آنکارا و قاهره به منظور عادی سازی روابط دوجانبه اطلاع داد.

روابط میان آنکارا و قاهره از سال 2013 و با سرنگونی حکومت محمد مرسی در مصر به دست ارتش این کشور دچار تنش شد و سفیر ترکیه از خاک مصر اخراج و سطح روابط دو طرف به کاردار کاهش یافت.

رجب طیب اردوغان حامی مرسی و اخوان المسلمین بود و و روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع وقت مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور را یک کودتا خواند.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "پیشنهاد حزب حاکم ترکیه در مورد تشکیل گروه دوستی آنکارا-قاهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد حزب حاکم ترکیه در مورد تشکیل گروه دوستی آنکارا-قاهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید