اهمیت صبحانه در سلامت دانش آموزان کلاس اولی، رژیم غذایی چه تأثیری بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارد؟

به گزارش عینک گوچی، متخصصان تغذیه معتقدند، مصرف مواد غذایی سالم و متناسب برای دانش آموزان، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

اهمیت صبحانه در سلامت دانش آموزان کلاس اولی، رژیم غذایی چه تأثیری بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارد؟

به گزارش خبرنگار سن ورود به دبستان 6 سال تمام است که سن رشد کودک به شمار میرود. در این مقطع سنی، تغذیه مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نقش موثری در افزایش ایمنی و سلامت بچه ها دارد.

فریبا کوهدانی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با عینک گوچی، اظهار کرد: بچه های که قرار است به مدرسه بروند به این علت که در مقطعی هستند که در سن رشد سریع به سر می برند احتیاج به توجهات تغذیه خاص تری دارند تا بتوانند هم رشد بهتری داشته باشند و هم از نظر شرایط تحصیلی شرایطی داشته باشند تا روی افزایش قدرت تمرکز آن ها تأثیر بگذارد.

کوهدانی اضافه کرد: اصولا ما در تغذیه بچه های که در سنین ابتداییِ ورود به مدرسه هستند با بزرگسالان تفاوت هایی را قائل می شویم. این تفاوت در کیفیت پروتئین مصرفی آنهاست یعنی میزان مصرف پروتئین های با کیفیت بالا در بچه ها باید بیش از بزرگسالان باشد به همین علت مصرف انواع پروتئین های حیوانی مثل انواع گوشتها، تخم مرغ و لبنیات می تواند در تامین این پروتئین مورد احتیاج بسیار موثر و مفید باشد.

او ادامه داد: اصولاً بچه های که در این سنین به سر می برند باید برنامه تغذیه شان به شکلی تنظیم گردد که وزن متعادلی داشته باشند یعنی نه به کم وزنی مبتلا شوند و نه از اضافه وزن رنج ببرند که این مسئله با یک برنامه ریزی صحیح غذایی قابل اجراست.

او ادامه داد: از نظر ما برنامه غذایی مفید است که دارای ترکیبی از همه گروه های غذایی به ویژه پروتئین حیوانی و مواد غذایی که سرشار از املاح و مواد مفید و ویتامین ها باشد. رعایت چنین رژیم غذایی می تواند تا حد زیادی به تعادل وزن بچه ها در سن ورود به مدرسه یاری کند. بعلاوه منجر به افزایش قدرت تمرکز و افزایش سیستم ایمنی بدنشان خواهد شد.

این متخصص تغذیه اعلام کرد: بعضی از مواد غذایی در افزایش تمرکز بچه ها نقش بسیار موثری دارند. به طور کلی خوراکی هایی که مانع کم خونی و فقرآهن در بچه ها می شوند می توانند به افزایش تمرکز بچه ها یاری نمایند. باتوجه به شایع بودن فقر آهن و کم خونی در بچه های که در این سن به سر می برند ضروری است از منابع غذایی که حاوی آهن بالایی هستند در برنامه غذایی بچه ها استفاده گردد. انواع گوشت های قرمز، جگر و منابعی مثل حبوبات و خشکبار می تواند به تأمین آهن مورد احتیاج بچه ها در این مقطع سنی یاری کند.

کوهدانی گفت: ما سال جاری با همه گیری کرونا هم روبرو هستیم و باید با توجه به بازگشایی مدارس از مواد غذایی برای بچه ها استفاده کنیم که به تقویت سیستم ایمنی بدن آن ها یاری کند تا بتوانند در مقابله با این بیماری عملکرد مناسبی داشته باشند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: به طور کلی به خانواده ها توصیه می گردد در خصوص بازگشایی مدارس با توجه به شیوع کرونا، حتماً بر خوردن صبحانه در کودکشان، جدیت داشته باشند، زیرا صرف صبحانه باعث دریافت مواد مغذی مختلفی برای کودک می گردد که به افزایش تمرکز و یادگیری درس هایش یاری می نماید. بعلاوه نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن کودک دارد.

کوهدانی اظهار کرد؛ در بچه های که وعده صبحانه را حذف می نمایند میزان دریافت میان وعده ها و مواد غذایی ناسالم مثل چیپس، پفک، بیسکویت، کیک و ... افزایش پیدا می نماید و شاهد چاقی و اضافه وزن در این گروه از بچه ها خواهیم بود. بعلاوه بچه های که دارای چاقی و اضافه وزن هستند عملکرد سیستم ایمنی بدنشان ضعیف تر از سایر بچه ها است. در نتیجه استعداد ابتلا به بیماری ها در آن ها افزایش پیدا می نماید.

او گفت: توصیه ما به خانواده ها این است که وعده ای هم به اسم ناهار در اختیار بچه ها قرار بدهند تا در زمان تعیین مصرف نمایند. بهتر است در وعده ناهار بچه ها از غلات سبوس دار استفاده گردد بعلاوه از میوه و سبزیجات تازه و لبنیات در وعده های غذایی بچه ها استفاده گردد. خانواده ها به اسم میان وعده شیر های کوچک کم چرب در اختیار کودک قرار بدهند و یا دسر ساده برای او فراهم نمایند تا کودک از مواد غذایی فرآوری شده مضر در اوقات گرسنگی استفاده نکند.

او اعلام کرد: بچه ها تمایل زیادی به مصرف فست فود ها و نوشیدنی های شیرین و گازدار و مواد غذایی فرآوری شده دارند این در حالی است که مصرف این نوع مواد غذایی می تواند منجر به اختلال در عملکرد سیستم ایمنی بچه ها گردد پس بهتر است خانواده ها توجه زیادی بر مواد غذایی مصرفی بچه هاشان داشته باشند و به جای این نوع مواد غذایی از میوه ها سبزیجات خشکبار آجیل ها و مغز جات برای میان وعده های بچه ها شان بهره بگیرند.

وی گفت: خانواده ها توجه داشته باشند اگر فرزندشان از هر نوع اختلال وزن مثل کم وزنی و یا اضافه وزن رنج می برد اقدام صحیح برای قرار گرفتن کودکشان در طیف صحیح وزنی انجام بدهند و توجه داشته باشند که بچه ها در سنین رشد نباید از رژیم های سخت برای چاقی یا لاغری استفاده نمایند و صرفاً با داشتن یک رژیم متعادل با همراهی برنامه های ورزشی و تحرک کافی می توانند به وزن ایده آل دست یابند.

دانشمندان پس از مطالعات مختلف متوجه شدند، بچه ها تمایل دارند غذا هایی را به مدرسه ببرند که حمل و نقل آن ها آسان و هضم آن ها سنگین نباشد. بعلاوه مصرف صبحانه های مغزی مثل چایی شیرین، عسل، کره و مربا ،برترین صبحانه برای آماده سازی مغز دانش آموزان قبل از ورود به دبستان است.

آنالیز ها نشان می دهد خوردن آب میوه های فصل در میان وعده های قبل از ظهر به یادگیری مطالب سخت عملی در بچه ها یاری می نماید به همین علت والدین می توانند با تهیه آبمیوه های خانگی برای فرزندان خود، مغزشان را همواره فعال نگه داشته و از خستگی و بی حوصلگی و کسالت های آن ها در کلاس های درس جلوگیری نمایند.

کورش صمدپور متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت وگو با خبرنگار عینک گوچی اظهار کرد: یکی از این گروه های سنی که سلامتشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دانش آموزان هستند به ویژه کلاس اولی ها که سال جاری وارد مرحله جدیدی از زندگی خواهند شد و ممکن است به صورت حضوری در مدارس شرکت داشته باشند و حتی در صورت مجازی بودن تحصیلشان هم به تغذیه احتیاج دارند که بتوانند تمرکز کافی برای یادگیری مطالب درسی داشته باشند.

صمدپور اضافه کرد: اولین توصیه ما این است که دانش آموزان در طول روز از تمام گروه های غذایی مثل میوه ها، سبزیجات، پروتئین ها، غلات و لبنیات به میزان استفاده نمایند. نکته حائز اهمیت است برای دانش آموزان مصرف صبحانه است بعضی از بچه ها به علت عدم تنوع مواد مصرفی در وعده صبحانه علاقه ای به خوردن صبحانه ندارند و خانواده ها باید تنوع غذایی در وعده صبحانه را برای بچه ها را رعایت نمایند و چه بهتر که صبحانه ترکیبی از غلات باشد. بعلاوه مصرف پروتئین هایی مثل تخم مرغ در وعده صبحانه برای بچه ها بسیار موثر و مفید است. مصرف گروه لبنیات و مغزیجات در وعده صبحانه برای دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: خانواده ها توجه داشته باشند از غذا های آماده و فست فود ها و غذا های فرآوری شده در وعده صبحانه استفاده ننمایند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: نکته حائز اهمیت در تغذیه دانش آموزان، تامین ویتامین های مورد احتیاج به وسیله مصرف مواد غذایی است. توصیه ما این است که دانش آموزان به صورت ماهانه یک قرص ویتامین دی 50 هزار واحدی مصرف نمایند و در صورت امکان چند ماه یکبار میزان ویتامین دی بدن را آنالیز کنیم بعلاوه مصرف مواد غذایی که حاوی ویتامین دی هستند می تواند به تامین ویتامین یاری کند.

او اضافه کرد: ویتامین دی جزو ویتامین هایی است که به وسیله مواد غذایی تامین می گردد و باید با مکمل ها وارد بدن شوند.

صمدپور گفت: از دیگر املاح مهم که دانش آموزان باید مصرف نمایند مواد غذایی سرشار از آهن است که معمولاً در گوشت و حبوبات و تخم مرغ به فراوانی یافت می گردد و باید در وعده های غذایی دانش آموزان گنجانده گردد. از دیگر املاحی که روی رشد قد و افزایش تمرکز بچه ها نقش موثری دارد روی است . مواد غذایی که آهن دارند حاوی روی هم هستند بنابراین استفاده از آجیل ها و خشکبار و حبوبات و میوه های خشک شده می توان در میان وعده بچه ها به اسم منابع غنی حاوی روی استفاده کرد.

او ادامه داد: مصرف مواد غذایی مثل سبزیجات و میوه جات که سرشار از ویتامین آ و سی هستند نقش موثری در سلامت بچه ها دارد. داشتن خواب کافی برای بچه ها در افزایش تمرکز و یادگیری نقش بسیار موثری دارد و خانواده ها باید به این نکته برای رشد مناسب کودکشان توجه ویژه ای داشته باشند.

این متخصص تغذیه اعلام کرد: مسئله ای که در حال حاضر بچه ها با آن روبرو هستند کاهش و یا عدم تحرک به علت بروز پاندمی کرونا است، زیرا بچه ها مدام در منزل هستند یا با فضای مجازی سر و کار دارند و دچار اضافه وزن شده اند. این اضافه وزن اگر در همراهی با فصل ها و غذا های فرآوری شده باشد می تواند در طولانی مدت مسائل عمده ای برای سلامت آن ها به وجود بیاورد.

صمدپور گفت: استفاده از همه گروه های غذایی مصرف صبحانه تامین ویتامین دی به وسیله منابع غذایی که سرشار از ویتامین دی هستند و است. بعلاوه استفاده مداوم از منابع غذایی حاوی آهن و ویتامین c در بچه ها دانش آموزان بسیار موثر است. خواب کافی و تحرک لازم هم منجر به افزایش قدرت تمرکز و یادگیری دانش آموزان می گردد.

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "اهمیت صبحانه در سلامت دانش آموزان کلاس اولی، رژیم غذایی چه تأثیری بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهمیت صبحانه در سلامت دانش آموزان کلاس اولی، رژیم غذایی چه تأثیری بر سلامت سیستم ایمنی بدن دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید