بیماری شیشه شیر

به گزارش عینک گوچی، از لحظه ای که روی جایگاه دندانپزشکی می نشیند، آرام و قرار ندارد. از سر و کول جایگاه بالا می رود با ساکشن، دندان هایش را جاروبرقی می کشد و تندتند برای اینکه به او آمپول نزنید، داستان دوستش را که در دندانپزشکی به او آمپول تزریق شده و او خوابیده و دیگر بیدار نشده(!) برایتان تعریف می نماید. تا نگاهش می کنی، نگاهش را می سارق. وقتی به او می گویی: سلام، کوچولوی شیطان!، می خندد و می بینی جای دندان های جلویی اش خالی است. به او می گویی: کوچولو، پس دندونات کو؟دندوناتو موش خورده؟!

بیماری شیشه شیر

بیماری شیشه شیر

از لحظه ای که روی جایگاه دندانپزشکی می نشیند، آرام و قرار ندارد. از سر و کول جایگاه بالا می رود با ساکشن، دندان هایش را جاروبرقی می کشد و تندتند برای اینکه به او آمپول نزنید، داستان دوستش را که در دندانپزشکی به او آمپول تزریق شده و او خوابیده و دیگر بیدار نشده(!) برایتان تعریف می نماید. تا نگاهش می کنی، نگاهش را می سارق. وقتی به او می گویی: سلام، کوچولوی شیطان!، می خندد و می بینی جای دندان های جلویی اش خالی است. به او می گویی: کوچولو، پس دندونات کو؟دندوناتو موش خورده؟!

BBTD یا بیماری شیشه:

Baby bottle tooth decay، پوسیدگی وسیع و زودهنگام دندان های بچه ها است، که علت اصلی آن روش شیرخوردن کودک می باشد. در این بیماری، دندان های بچه ها در سنین 2 و 3 و 4 سالگی دچار پوسیدگی های بسیار شدید می گردد.

ما معمولا انتظار داریم بزرگسالان که بهداشت دهان و دندان های خود را به درستی رعایت نمی نمایند، دندان هایی پوسیده داشته باشند اما در این بیماری دندان های جلویی فک بالا و در پی آن دندان های عقبی فک بالا پایین و پایین بچه ها 2تا 4 ساله دچار پوسیدگی های گسترده می شونند در این بیماری دندان های جلویی پایین معمولا سالمند اما فکر می کنید علت چیست؟ بله درست حس زدید شیشه شیر.

خیلی از بچه ها عادت دارند هنگامی که در رختخواب قرار می گیرند شیشه شیر محتوی شیر یا آب قند را در دهان خود نگه داشته و بنوشند تا به خواب فرو فرایند و یا عادت دارند در حال شیرخوردن از سینه مادر به خواب بفرایند، ولی در لحظاتی که مادر خرسند از خاتمه یافتن گریه های پیاپی شبانه کودک، فرصتی را برای خواب آرام به دست می آورد، مواد غذایی و میکروب های در روی دندان های کودک فعالیت های مخربی را شروع می نمایند. بقایای شیر یا آب قند روی دندان های جلویی کودک جمع می گردد و در طول شب ها هم ترشح بزاق کاهش می یابد، بنابراین این بقایا از روی دندان ها شسته نمی گردد و همانجا باقی می ما نند این مایع حاوی مواد قندی زیادی است که محیط مناسبی برای رشد میکروب های پوسیدگی زا می باشند این میکروب ها در طول شب فعالیت نموده و اسیدی فراوری می نمایند که مینای دندان را حل نموده و موجب پوسیدگی دندان ها می شوند.

محققان پیشنهاد می نمایند نوزاد باید از زمان تولد در حین شیرخوردن نگه داشته گردد. کودکی که حین شیرخوردن به خواب می رود باید وادار به آروغ زدن گردد و بعد به رختخواب گذاشته گردد. بعلاوه والدین بلافاصله پس از رویش دندان های شیری در حدو 6 ماهگی، باید دندان های کودک خود را مسواک بزنند و هر بار پس از شیردادن به او، اطراف دندان هایش را با یک گاز یا پارچه تمیز و مرطوب تمیز نمایند تا بقایای شیر از اطراف دندان ها زدوده گردد.

به علاوه بهتر است به محض اینکه کودک قادر به شیرخوردن از لیوان شد، از شیردادن به او خودداری نمایند و از او بخواهند با لیوان شیر بخورد. بیشتر بچه ها در 12 ماهگی (1 سالگی) قادر به استفاده از لیوان خواهند بود. برای پیشگیری از ابتلا کودک مان به بیماری شیشه بهتر است کودک را بین 6 تا 12 ماهگی برای معاینه نزد دندان پزشک ببرید تا در صورتی که این بیماری وجود داشته باشد، تشخیص داده گردد و در همان مراحل اولیه راهکارهای مناسب در پیش گرفته گردد و از آسیب رسیدن به همه دندان های کودک و ازدست رفتن دندان هایش پیشگیری به عمل آورد. خوشبختانه در صورتی که دندان های شیری جلویی فک بالا، در اثر پوسیدگی از بین رفت، نیازی به پلاک های ارتودنسی برای حفظ این فضا برای رویش دندان های دایمی جایگزین وجود ندارد.

نظر کارشناس

استفاده از شیشه شیر برای تغذیه بچه ها در طولانی مدت باعث ایجاد یک عادت برای کودک می گردد که در آینده هم باعث پس زدن یا عدم دست گرفتن لیوان، فنجان یا قاشق در آنها می گردد.

بعلاوه با توجه به اینکه نحوه و مدل مکیدن شیشه شیر و پستانک با مکیدن سینه مادر فرق دارد، بنابراین بعد از مدتی 90 درصد بچه ها اصطلاحا دچار گیجی سر پستانک می شوند و در 50 درصد موارد تنها مهارت مکیدن شیشه شیر را کسب نموده و سینه مادر را پس زده و رها می نمایند. استفاده از فنجان به علت کمتر بودن خطر آلودگی آن و در دسترس بودن به مراتب بهتر از شیشه شیر است، متاسفانه اغلب مادران علاوه بر استفاده از شیشه شیر برای تغذیه کودک از آن به اسم آرام کردن کودک استفاده می نمایند و حتی آب را هم در شیشه آن هم به مدت طولانی در دهان کودک قرار می دهند و اغلب هم با ریختن چند قند در آب آن را شیرین نموده به کودک می دهند و حتی این شیشه آب قند در زمان خواب کودک هم در دهان وی واقع شده است که همین امر موجب تاثیرگذاری آن بر دندان های کودک می گردد.

این شیرینی که مدت زیادی در تماس با دهان قرار می گیرد باعث پوسیدگی و سیاه شدن دندان ها در وی می گردد.

همیشه به مادران توصیه می گردد با شیر خود بچه ها شان را تغذیه نموده و یا حتی الامکان از فنجان یا قاشق برای دادن مایعات به آنها استفاده نمایند، چرا که کودک تازه به جهان آمده هم قادر به خوردن به وسیله فنجان است.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "بیماری شیشه شیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری شیشه شیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید