توان یابان در ایران مال دیده می شوند

به گزارش عینک گوچی، بازار بزرگ ایران با پیش بینی درست و دقیق توانسته شرایط مناسب و ایده آلی را برای حضور معلولان جسمی و حرکتی فراهم کند تا آن ها نیز همراه با همه مردم ایران از امکانات تفریحی و گردشگری ایران مال لذت ببرند.

توان یابان در ایران مال دیده می شوند

به گزارش عینک گوچی، بنابراعلام ایران مال، 12 آذر روز جهانی معلولان است. سخنرانی مدیران نهادها و سازمان ها برای حل شدن مسائل معلولان در این روز اصلا بعید نیست و اتفاقا فرصت خوبی برای محک زدن ظرفیت ها و فعالیت های گروه های مختلف مسئول است اما سوال اصلی اینجاست که آیا حتی یک معلول شرایط حضور در ساختمان و سالن جلسات آن مدیر محترم را دارد یا خیر؟ بسیاری از ساختمان های دولتی و خصوصی برای حضور معلولان مناسب سازی نشده است، حتی ساختمان سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی این عزیزان هم از این قاعده مستثنا نیست.

در جریان توسعه شهری و گسترش مال ها، هتل ها و برج ها باید آنالیز کرد که چقدر معماران و طراحان امروز به مسئله حضور معلولان و راحتی رفت وآمد آن ها توجه می نمایند. وجود سطح شیب دار یا بالابر برقی برای همه خانه ها از الزامات شهرداری برای ساخت وسازهاست اما بیشتر بالابرها دقیقا در فردای اخذ گواهی انتها کار برچیده می گردد و یک گلدان بزرگ جایش را می گیرد. در یک مطالعه موردی سراغ یکی از مال های تازه ساز رفتیم و شرایط حضور معلولان را در بخش های مختلف آن آنالیز کردیم. ایران مال در غربی ترین نقطه تهران، بازاری است که هنوز به صورت کامل بهره برداری نشده اما در همین ابتدای جهت توانسته رتبه سوم پردیس های پر فروش سینمای ایران را کسب کند، این یعنی حداقل همین امروز پاخور خوبی دارد و محل مراجعه و تفریح بسیاری از هم وطنانمان است. اما آیا معلولان هم سهمی از این شادی و نشاط دارند یا خیر؟

از پارکینگ آغاز می کنیم، دقیقا از جایی که در لحظه ورود می توان دنبال جایی یا کسی گشت که به حضور معلولان فکر نموده باشد. در پارکینگ نزدیک ترین فضا به ورودی بازار برای معلولان کنار گذاشته شده است و کسی حق ندارد آن را اشغال کند، حتی یک مهمان عزیز یا سلبریتی مشهور و پرطرفدار، آنجا فقط برای یک گروه است و آن هم معلولان هستند.

از خدمات ویژه بازار بزرگ ایران برای معلولان می توان به پارکینگ ویژه، سطح شیب دارهای مخصوص عبور ویلچر، آسانسور در تمام طبقات، سرویس های بهداشتی ویژه، مناسب سازی سالن های سینمایی و مسجد، مرکز فوریت های پزشکی و امکان دسترسی بی دغدغه معلولان به کتابخانه جندی شاپور و سایر اماکن دیدنی اشاره نمود.

یکی از دغدغه های معلولان جسمی-حرکتی، جانبازان و سالمندان جامعه برای تردد در فضاهای شهری، مراکز خرید و... وجود پله و سختی عبور از موانع موجود برای جایگاه چرخ دار است. تعبیه سطوح شیب دار در تمام راه های دسترسی بازار بزرگ ایران، از جمله ورودی های اصلی، پارکینگ ها و طبقات مختلف مجموعه بی تردید آرامش خاطر معلولان و سالمندان را در استفاده از خدمات این مال به همراه خواهد داشت. وجود آسانسورهای بزرگ در تمام طبقات بازار بزرگ ایران جایی برای نگرانی معلولان و سالمندان در هنگام بازدید و تردد در این مجموعه باقی نگذاشته است.

یکی از جاذبه های بازار بزرگ ایران، پردیس سینمایی است که بسیاری از افراد به بهانه این پردیس به بازار بزرگ سر می زنند. پله های این پردیس برای آسایش خاطر معلولان و خانواده آن ها مناسب سازی شده است. در ردیف VIP سالن های سینما محلی برای حضور افراد معلول اختصاص داده شده است. البته تماشای فیلم در پردیس سینمایی ایران مال برای افراد معلول هم رایگان است و آن ها برای تماشای فیلم دلخواهشان در ردیف مهمانان ویژه هیچ هزینه ای پرداخت نمی نمایند.

کتابخانه جندی شاپور یکی از دیدنی ترین موقعیت های بازار بزرگ ایران است که برای دسترسی آسان معلولان، پلکان و ورودی های این محل بسیار عریض و مناسب با شرایط جسمی آن ها طراحی شده است؛ همچنین برای تردد افراد در طبقات فوقانی نیز دو آسانسور در محل کتابخانه در نظر گرفته شده است.

کمتر از یک دقیقه زمان کافی است تا در هر جای بازار بزرگ ایران که حضور دارید بتوانید خود را به سرویس بهداشتی برسانید، این در حالی است که تصویر جایگاه چرخ دار در تمام تابلوهای مربوطه، وجود سرویس بهداشتی و وضوخانه مخصوص معلولان را گوشزد می نماید.

مرکز فوریت های پزشکی بازار نیز راه اندازی شده تا نگرانی افراد را برای حضور سالمندان و افرادی که دارای معلولیت های خاص هستند از بین ببرد. پیشرفته ترین امکانات امدادرسانی از جمله دستگاه AED در تمام طبقات وجود دارد تا کسی نگران وقوع یک حادثه پیش بینی نشده برای عزیزانش نباشد.

جدا از همه این پیش بینی ها، تعداد زیادی جایگاه چرخ دار برای سالمندان و معلولان در ورودی های بازار وجود دارد که به صورت امانت تحویل بازدیدنمایندگان می گردد.

ایران مال سروصدای زیادی در حوزه شهری و حتی فرهنگی به راه انداخته است. از پرونده های مختومه شهرداری و شورای شهر گرفته تا حتی ضبط تیزر یک خواننده برای بسیاری از کاربران فضای مجازی، مهم و پرحاشیه جلوه می نماید اما جنبه های مثبت یک بازار جهانی با معماری بروز و استاندارد را هم باید روایت کرد.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توان یابان در ایران مال دیده می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توان یابان در ایران مال دیده می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید