در گیرودار تامین لاستیک، کدام مطالبه کامیونداران به انتها رسید؟
به گزارش عینک گوچی، نخستین دور اعتراضات کامیونداران که از اول خرداد ماه سال جاری شروع شد، تا اواخر خرداد ماه با اجرای برخی درخواست های رانندگان از سوی سازمان ها و دستگاه های ذی ربط به خصوص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و وزارت راه و شهرسازی و همچنین پیگیری انجام برخی دیگر از درخواست ها که در حوزه فعالیت این سازمان نیست، به طول انجامید.
در این دوره کامیونداران در خصوص مواردی چون گرانی لاستیک و روغن موتور، حذف بیمه تأمین اجتماعی رانندگان به دلیل محدودیت منابع دولت در پرداخت سهم دولت، محسوب نشدن شغل رانندگی در زمره مشاغل سخت و زیان آور، ناکافی بودن مقدار شارژ کارت سوخت در خاتمه هر ماه، تخلفات شرکت های حمل و نقل به خصوص عدم رعایت نرخ مصوب کمیسیون از سوی این شرکت ها، عدم توزیع عادلانه بار در خاتمهه های اصلی بار به خصوص در خاتمهه های کلانشهرها و بنادر اصلی، نبود خدمات رفاهی به خصوص بیمه مکمل درمان و مهم تر از همه موارد، عدم افزایش نرخ حمل بار در 5 سال اخیر که درنتیجه رانندگان به افزایش 20 درصدی کرایه حمل تا زمان تهیه فرمول تُن بر کیلومتر طی زمان 2 ماهه رضایت دادند.
همچنین مقرر شد تا در خاتمهه بار هر شهر (و در صورت نبود خاتمهه بار در آن شهر، در مرکز استان) دفاتری به صورت رایگان و تحت نظارت سازمان راهداری برای ارائه حواله خرید دو جفت حلقه لاستیک به هر راننده دایر گردد تا با آن حواله بتواند از نمایندگی های مجاز فروش لاستیک خودروهای سنگین، تایر مورد احتیاج را با نرخ دولتی و درب کارخانه خریداری نمایند.
یکی دیگر از مواردی که محقق شد، اعمال افزایش 20 درصدی نرخ بار و کنترل شرکت های حل و نقلی و برخورد با شرکت های متخلفی بود که نرخ کمیسیون مصوب را رعایت نمی کردند.
اما تا کنون همچنان از تهیه فرمول محاسبه کرایه حمل بر اساس تن بر کیلومتر خبری نیست. موضوع فروش محدود لاستیک به رانندگان در مقابل ارائه دفترچه فعالیت یا کارت سوخت نیز بر اساس اظهارات کامیونداران به صورت ناعادلانه اجرا شد و به برخی از کامیونداران به تعداد نامحدود لاستیک دولتی واگذار شد تا بتوانند آن را در بازار آزاد و به نرخ آزاد به فروش برسانند.
با این حال یکی از درخواست هایی که به خوبی اجرا شد، پیگیری اعمال بیمه تکمیلی درمان با محوریت نهادهای صنفی رانندگان کامیون در هر استان بود.
با اجرای نیم بند برخی مصوبات کارگروه های ویژه رسیدگی به خواسته های کامیونداران با مشارکت سایر دستگاه ها از جمله کمیسیون عمران مجلس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی دیگر از دستگاه ها و همچنین اعمال مصوبه افزایش 20 درصدی کرایه حمل بار در جلسه ویژه دیدار نمیاندگان معترض با وزارای راه و کار، اعتراضات کامیونداران به خصوص در زمینه مسائل معیشتی و درآمدی تا حدودی به پایان رسید که سبب شد این اعتراضات به خاتمه برسد.
دور جدید اعتراضات با محوریت لاستیک
در روزهای اخیر و پس از افزایش نرخ دلار که سبب افزایش قیمت لاستیک شد، بار دیگر شاهد اوج گیری اعتراضات تعدادی از کامیونداران در جاده ها هستیم.
در حال حاضر برخی فراورینمایندگان داخلی لاستیک خودروهای سنگین از عرضه محصول به بازار با هدف گران کردن آن خودداری کردند و هم وزارت صنعت، معدن و تجارت همکاری لازم با واردنمایندگان را برای ترخیص سریعتر لاستیک ها وارداتی نداشت. درنتیجه با کمبود شدید لاستیک کامیون و اتوبوس، بار دیگر شاهد گرانی این محصول بودیم به گونه ای که در برخی باربری ها، دلالان به کامیونداران پیشنهاد فروش لاستیک به صورت هر جفت حلقه 4.5 تا 5.5 میلیون تومان را ارائه می نمایند.
حاشیه های عجیبی که برخی سوءاستفاده نمایندگان برای اعتراضات صنفی ایجاد کردند
در پی وقوع تنش هایی میان رانندگانی که به حمل بار اقدام می نمایند و رانندگانی که خواستار توقف هر گونه فعالیت حمل و نقل بار هستند، هیئت دولت در نشست هفته قبل خود تعرفه گمرکی واردات لاستیک را تا 5 درصد کاهش داد و این مصوبه بلافاصله به دستگاه های ذی ربط ابلاغ شد.
همچنین این درگیری ها به خصوص در برخی از استان های جنوبی و مرکزی سبب شد تا علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب شیراز از برقراری امنیت کامل در سطح جاده های استان فارس خبر دهد؛ وی با بیان اینکه حساب افراد تحریک نماینده با رانندگان خدوم جداست گفت: برخی افراد معلوم الحال قصد سوء استفاده از مسائل اقتصادی و ایجاد اخلال در نظم و امنیت عمومی و ایجاد ناامنی در جاده های استان دارند که با نظارت نهاد های امنیتی و انتظامی شناسایی و مطابق با قانون با آنان برخورد خواهد شد.
کدام یک از مطالبات کامیونداران به نتیجه رسید؟
داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز با بیان اینکه همزمان با شروع دور نخست اعتراضات کامیونداران در ابتدای خرداد ماه، این سازمان به فکر برطرف مسائل آنهاست، گفت: بعضی از مطالبات به طورجدی از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های اجرایی آنالیز و در دست اقدام است. بخشی از مسائل و مسائل ازجمله برخورد با شرکت های متخلف حمل ونقلی، کمیسیون های اضافی شرکت های متخلف، اطلاع رسانی به رانندگان در خصوص میزان کرایه دریافتی، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راه اندازی بیمه تکمیلی رانندگان به صورت فوری رسیدگی و با فوریت حل و فصل شد. بخشی از مسائل و مسائل احتیاج به زمان بیشتری داشت که از طریق مطالعات کارشناسی آنالیز شد و بخشی از مطالبات هم ازجمله سخت و زیان آور شدن شغل رانندگی احتیاج به تدوین قانون از سوی مجلس شورای اسلامی دارد و یا بازنگری در دستورالعمل و قوانین و مقررات که در دست آنالیز و پیگیری است.
کاهش تعرفه گمرکی واردات لاستیک سیمی به 5 درصد
وی در خصوص لاستیک مصرفی کامیونداران گفت: در کشور ماهیانه 100 هزار حلقه لاستیک احتیاج داریم که طی دو ماه گذشته معادل همین تعداد (100 هزار حلقه) لاستیک میان رانندگان توزیع گردیده است و 100 هزار حلقه دیگر کمبود داریم که با پیگیری های سازمان راهداری در هیئت دولت، مقرر شد ارز دولتی به واردات بخشی از لاستیک مورد احتیاج تعلق گرفته و بخش دیگر هم از طریق فراوری داخل تأمین گردد. ضمن اینکه دولت مصوب کرد تعرفه گمرکی واردات لاستیک سیمی نیز از 26 درصد به 5 درصد کاهش یابد. همچنین معاون اول دستور ترخیص لاستیک های مانده در انبار گمرکات و سازمان اموال تملیکی را صادر نموده است.
ماجرای گرانی لاستیک کامیون و اتوبوس و بی تأثیری کاهش تعرفه واردات
به گفته فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای، بخش مهمی از کامیون ها و کشنده های داخلی لاستیک بایاس استفاده می نمایند و این نرخ تعرفه ای که اعمال گردیده، در خصوص لاستیک های سیمی است. در حالی که دلالان در بخش توزیع و فروش لاستیک های بایاس اقدام به گرانی لاستیک نموده اند.
به گفته برخی رانندگان کامیون، قیمت مصوب لاستیک های بایاس 1 میلیون و 900 هزار تا 2 میلیون تومان است حال آنکه دلالان بعضا آن را 5.5 میلیون تومان هم به کامیونداران به فروش می رسانند.
کارشناسان می گویند لاستیک های سیمی عمر و کیفیت بالاتری دارند ولی از آنجایی که بیشتر در کشنده ها و کامیون های مدرن و نوساز استفاده می شوند، سهم کمتری در بازار مصرف لاستیک کامیون در ایران دارند چون بخش اعظمی از ناوگان سنگین حمل بار در ایران، فرسوده یا با عمر بالا هستند که لاستیک های بایاس (نخی) استفاده می نمایند و درنتیجه کاهش تعرفه واردات لاستیک سیمی تأثیری در کاهش قیمت لاستیک در بازار فعلی ندارد.
منبع: خبرگزاری مهر