ساختمان ها 70 درصد انرژی تولیدی ایران را می بلعند

به گزارش عینک گوچی، دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران، خواهان رعایت اصول ساخت در آئین نامه ساختمانی جهت جلوگیری هدررفت انرژی و کاهش آلایندگی شد.

ساختمان ها 70 درصد انرژی تولیدی ایران را می بلعند

عزیر عابسی در گفت و گو با عینک گوچی با تصریح اینکه اگر رعایت اصول و مدل ساختمانی با نصب پنجره ها دو جداره، سیستم های عایق کاری و بسیاری تمهیدات دیگر شکل گیرد، می توان در اقلیم مازندران برای یکسال تا 70 درصد انرژی را ذخیره کرد، ادامه داد: این مقدار با محاسبه 30 سال عمر مفید ساختمان رقمی بزرگ در ذخیره انرژی و کاهش هدر رفت آن محسوب شده که علاوه بر جبران هزینه اولیه ساخت در کاهش اثرات زیست محیطی آن سازه تأثیرگذار خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، با ذکر مثالی در تشریح این مطلب به آنالیز مشکل آلودگی هوا در کلانشهر تهران پرداخت و تاکید نمود: تهران همواره در زمستان مشکل آلودگی هوا دارد و آنچه به آلودگی هوا دامن زده در واقع گرم کردن خانه ها با مصرف سوخت بالاست که در نهایت باعث تشدید آلودگی به میزان 30 تا 40 درصد در زمستان می گردد.

الزام بکارگیری برچسب انرژی برای ساختمان ها

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران و یادآور شد: پس از زلزله رودبار و حجم عظیم آوار بود که رعایت مسائل ایمنی در برابر زلزله برای ساخت و سازها در نظر گرفته شد و انتظار داریم نگاه حاکمیتی بر رعایت اصول محیط زیستی در ساخت و ساز تاکید و نظارت کند تا ساختمان ها به ویژگی برچسب انرژی مجهز شوند.

عابسی، برچسب انرژی برای ساختمان ها را ملاک مناسبی برای ارزش گذاری آنها اعلام و توضیح داد: شاید 10 سال پیش برچسب انرژی برای محصولات، یک فاکتور بی ارزش بود اما با تاکید نگاه حاکمیتی اکنون شاهدیم که خانواده ها در خرید لوازم خانگی بر روی آن تکیه می نمایند زیرا این موضوع کاملاً تفهیم شده که افزایش کیفیت با کاهش مصرف رابطه مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه رعایت مصرف انرژی با استفاده از برچسب قریب به 15 سال است که در جهان رعایت می گردد، گفت: قطعاً اگر ساختمان ها متناسب با موارد فنی ساخت و ساز دارای برچسب انرژی باشند هدر رفت انرژی و در نتیجه آلایندگی به مراتب کاهش خواهد یافت.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه افزود: در سازمان محیط زیست بیشتر کوشش ها معطوف حیات حیوانات و بقای موجودات و حفظ منابع طبیعی است اما اینجا صحبت از صدور صدها هزار پروانه ساختمانی بوده که اگر ساختمان سازی اصولی لحاظ گردد تأثیراتی به مراتب بیشتر در حفظ محیط زیست خواهد گذاشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با توجه به تجربه شخصی خود اظهار کرد: در کشور آمریکا به این نتیجه رسیدند که تخریب یک ساختمان و ساخت و ساز به جای آن مخاطرات زیست محیطی به مراتب بیشتری نسبت به حفظ همان بنا دارد، در نتیجه اسکلت سازه مقاوم ساخته شده و تنها بخش های ظاهری سازه، اصلاح و ارتقا می یابد هم چنان که سازه هایی با قدمت بیش از 150 سال هم اکنون مورد استفاده ساکنین آن است.

عابسی، میانگین عمر ساختمان های کشور را حدود 20 سال مطرح کرد و در رابطه با هزینه سنگین و نادرست ساختمان سازی با مصارف بالای مصالح گفت: ضعف بالای ساخت و ساز در کشور تا آنجایی است که برای گرم و خنک کردن آن در فصول مختلف بیشترین نرخ مصرف انرژی مورد استفاده قرار می گیرد.

مصرف انرژی در ایران تا 2 برابر بیشتر از معیار جهانی

وی با استناد به آمار سرانه مصرف انرژی در ایران، مقدار آن را تا 2 برابر بیشتر از معیار جهانی اعلام و با بیان اینکه مازندران دارای آمار بالای ساخت و ساز با استفاده از معادن قرضه نظیر سیمان نکا و مصالح رودهای هراز و تجن است، توضیح داد: پشت همه این ساخت و سازها با انبوه مصالح، آهن آلات و فولاد مصرف شده اثرات نامطلوب محیط زیستی وجود دارد که معتقدم اگر تنها 5 درصد در ارتقای سازه ها کوشش کنیم تأثیر 50 درصدی در انتهای کار تجربه خواهیم کرد زیرا مصرف نهاده ها و کربن در ساخت بالا است.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران به استناد آمار اوج مصرف انرژی در تابستان، اشاره و گفت: از 60 هزار مگاوات برق مصرفی کشور 21 هزار مگاوات برای خنک نماینده ها و کولرها مصرف شده که تقریباً 35 درصد میزان مصرف را شامل می گردد و اگر اصلاح اصول خانه سازی مورد توجه قرار گیرد قطعاً این رقم به نصف کاهش پیدا خواهد نمود.

عابسی از تأثیرات منفی و اثرات زیست محیطی ساختمان سازی سخن به میان آورد و توضیح داد: برداشت منابع معدنی از معادن قرضه مانند تجن و هراز و مصرف بالای نهاده های معدنی و پردازش شده طبیعی نظیر سرامیک و سنگ یکی از آثار منفی زیست محیطی این حوزه است.

وی افزود: فراوری فاضلاب هایی که حتی در بهترین شهرها نیز مدیریت درستی ندارد، در چاه ها یا رودخانه و حتی دریا رهاسازی می گردد و همچنین مصرف شدید انرژی حین بهره برداری از ساختمان ها دیگر آثار زیست محیطی ساختمان سازی غیر اصولی است.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه مازندران در تشریح آثار مثبت اصلاح الگوها با ذکر یک مصداق اظهار کرد: جایگزینی چراغ های ال ای دی به جای لامپ های تنگستن قدیمی و تأثیر فراوان و مثبت آن در کاهش مصرف بسیار معنادار بود.

این محقق و پژوهشگر حوزه محیط زیست گفت: باید مدیران به این باور برسند و توجه نمایند که اگر به سمت استفاده از تکنولوژی های جدید و کاهش مصرف حرکت نکنیم فراوری انرژی کشور در آینده کفاف این حجم از اسراف را نمی دهد.

مقایسه ساخت و ساز در ایران با کشورهای پیشرفته

عابسی با تصریح اینکه در کشوری مانند آمریکا به جزئیات ساخت و ساز اهمیت ویژه ای داده شده و مسائلی چون ventilation یا تهویه، عایق کاری، نورگیری ساختمان، تهویه طبیعی هوا در کنار مسائل مربوط به چشم انداز و منظر صندلی خاصی دارند گفت: برخلاف این موضوع در ایران و مازندران فقط بحث سازه ای آن هم در حد برطرف مسئولیت انجام گرفته و فاکتورهای فوق اعتباری ندارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل، شیوه آپارتمان سازی در همه جای کشور از شمال گرفته تا جنوب و شرق و غرب را یک شکل توصیف کرد و با مقایسه ای دیگر گفت: ساختمان های ساخته شده در شمال و جنوب آمریکا به جهات گوناگون با یکدیگر متفاوت بوده به طوری که حتی نحوه قرارگیری سیستم تهویه آنها مطابق با اقلیم آن منطقه جای گذاری می گردد.

وی افزود: به عنوان مثال در شمال کشور و شهری مانند تورنتو سیستم تهویه برای فراوری گرما در کف قرار داشت و در جنوب، سیستم تهویه جهت خنک نمایندگی در سقف جاگذاری شده است تا بر اساس وزن لایه های هوای گرم و سرد تهویه به شکل لایه به لایه و مطبوع شکل گیرد، این در حالیست که چنین اتفاق ساده ای در هیچ کجای ایران دیده نمی گردد.

عابسی از معیارهای ساختمان سازی در جهان به استاندارد LEED ، برچسب انرژی، اعطای مدارج و گواهینامه های طلا و نقره و رتبه بندی ساختمان ها اشاره نمود و افزود: در کشورهای پیشرفته هیچ گاه اجازه نمی دهند که ساختمانی بسازید و بعد از 20 سال آن را تخریب و با 2 طبقه افزایش دوباره بازسازی کنید.

این محقق، پژوهشگر و استاد دانشگاه از شهری مانند بوستون آمریکا به عنوان نمونه یاد کرد و گفت: در این شهر مکان های تاریخی با بافت قدیمی نیز وجود داشته که هرگز مجوز نوسازی به این بافت تاریخی داده نمی گردد.

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران با اشاره به اینکه اسکلت سازه های قدیمی در جهان بسیار مقاوم است، گفت: تنها یک دستکاری کوچک بدون تخریب و نوسازی، اهداف جدید شما را برآورده نموده و می تواند سلیقه دلخواه خود را بر پایه اسکلت اصلی بنا مجدداً احیا کنید.

وی، روش کشورهای پیشرفته را بر پایه حفظ بنا و برنامه ریزی درازمدت شهری عنوان و گفت: کیفیت ساخت در کشورهای مدرن اهمیت و صندلی خاصی داشته و نمونه عینی آن ساخت و ساز در کشور همسایه و شهر بندری دبی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، علل بی توجهی به مصرف انرژی در ایران را مربوط به ارزان بودن حامل های انرژی دانست و توضیح داد: این ارزانی به حدی رسیده که در تابستان فراوری انرژی کشور برای ساختمان ها کافی نیست چرا که بیش از 70 درصد انرژی در ساختمان ها مصرف می گردد.

عابسی با بیان اینکه از 100 درصد انرژی فراوریی کشور تنها 20 درصد سهم صنایع و کمتر از 10 درصد به کشاورزی اختصاص دارد گفت: بیش از 70 درصد انرژی از طریق ساختمان ها بلعیده شده و چنانچه تنها بتوانیم درصد ناچیزی در ارتقای ساخت ساختمان ها بکوشیم قطعاً در آن سوی معادله مسائل زیست محیطی و انرژی مرتفع خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ساختمان ها 70 درصد انرژی تولیدی ایران را می بلعند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان ها 70 درصد انرژی تولیدی ایران را می بلعند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید