گزارش خرابی باتری آنتن های شبکه موبایل منتشر شد
به گزارش عینک گوچی، قطعی های اخیر در شبکه سراسری برق بدون اعلام قبلی، چالش جدی در حوزه پایداری شبکه ارتباطی کشور و پایداری باتری پشتیبان سایت های موبایل ایجاد کرده و باعث عدم ارائه سرویس مناسب به مشترکان شده است. به همین علت این سوال مطرح می شود که شرایط باتری پشتیبان سایت های موبایل چگونه است که امکان پشتیبانی در صورت قطعی چندساعته شبکه برق را ندارند.
از این رو مرکز مانیتورینگ شبکه ارتباطی کشور در دفتر نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان رگولاتوری گزارش آخرین شرایط پایداری منابع تغذیه پشتیبان سایت های اپراتورها را منتشر کرد. این پایش نشان می دهد که تقریباً نیمی از سایت های تلفن همراه در کشور فاقد باتری پشتیبان مناسب هستند.
این گزارش که مربوط به سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان 1197 سایت در 9 ماه اخیر می شود از طریق وزیر ارتباطات به اشتراک گذاشته شده است.
بررسی رگولاتوری نشان می دهد که از این تعداد سایت، 576 سایت در شرایط فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب قرار دارند.
گزارشی از خرابی باتری پشتیبان دکل های موبایل
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این گزارش اعلام کرده که دستورالعمل پایش سنجش زمان تاب آوری منابع تغذیه پشتیبان مراکز حساس و سایت های اپراتورهای مخابراتی را تهیه و تدوین و ابلاغ کرده است.
مطابق استانداردهای جهانی پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتورهای سیار بسته به نوع سایت، تکنولوژی و سیاست مدیریت انرژی (Power Saving Mode) برای هر سایت، در شرایط ایده آل بین 45 دقیقه تا 2 ساعت است.
از این رو بررسی و تحلیل گزارشات و بازدیدهای اجرا شده در راستای سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های اپراتور همراه اول نشان می دهد که از 553 سایت بازدید شده، 258 سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 295 سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی و تحلیل گزارشات بازدیدهای اجرا شده از 397 سایت بازدید شده اپراتور ایرانسل هم از 203 سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 194 سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب حکایت دارد.
در همین حال این بررسی و تحلیل گزارش در خصوص سایت های رایتل هم حاکی از آن است که از 199 سایت بازدید شده 134 سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 22 سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
بررسی شرایط آنتن های اپراتور های وب هم از میان 48 سایت بازدید شده نشان می دهد که 26 سایت دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب و 22 سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
با توجه به آمار و اطلاعات، بیشترین خرابی باتری های پشتیبان به ترتیب در استان های تحت پوشش منطقه جنوب رگولاتوری (استان های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد)، منطقه جنوب شرق (استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بندرعباس) و شمال غرب (استان های زنجان، قزوین و گیلان) است.
رگولاتوری از پیگیری از اپراتورهای تلفن همراه جهت رفع خرابی و یا جایگزینی باتری های پشتیبان سایت ها خبر داد و گفت که از 576 سایت فاقد باتری پشتیبان و یا دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب، تا به امروز نسبت به رفع مشکل 112 سایت اقدام شده و رفع خرابی سایر سایت ها هم در حال پیگیری است.
در این گزارش با اشاره به انجام بازدید جهت سنجش میزان پایداری باتری های پشتیبان سایت های DSLAM شرکت مخابرات ایران هم گفته شده که از بازدید 132 تجهیز در این شبکه، 65 مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری مطلوب، 43 مرکز فاقد باتری پشتیبان و 24 مرکز دارای باتری پشتیبان با پایداری نامطلوب هستند.
درخواست رگولاتوری از شرکت توانیر برای اعلام برنامه زمانبندی قطعی برق
رگولاتوری از شرکت توانیر خواسته که برای برنامه ریزی و اقدامات پیشگیرانه از طریق اپراتورهای تلفن همراه از طریق مدیریت تخصیص بهینه منابع پشتیبان نیروی تغذیه برق برای سایت های کل کشور، برنامه زمان بندی قطعی برق در سطح کشور به تفکیک استان و منطقه برای بازه زمانی اعلام شود.
چرا که هنگامی که باتری در حال شارژ شدن است اگر برق ورودی قطع شود عمر مفید باتری کاهش می یابد و تعداد charge and discharge cycle کاهش می یابد که این موضوع منجر به عدم ارائه سرویس مناسب در حوزه تلفن همراه به مشترکین می شود.
رگولاتوری با تاکید بر تأثیرگذاری قطعی های گسترده برق روی شاخص دسترس پذیری (Availability) نسل های مختلف شبکه، شرایط شاخص Availability اپراتورها را هم منتشر کرده است.
بررسی ها نشان می دهد که در شبکه ارتباطات سیار، با شروع قطعی ها در هر روز شاخص Availability بعد از اتمام شارژ باتری های پشتیبان سایت ها در هر استان کاهش یافته و پس از اتصال مجدد برق، مجدداً این شاخص افزایش می یابد. این رفتار که در پی قطعی های مکرر و متعدد در هر روز طی یک هفته گذشته ایجاد شده، منجر به کاهش میانگین شاخص Availability اپراتور همراه اول در سطح کشور شده است. این شاخص در استان های گلستان، ایلام، کردستان و سیستان طی یک هفته گذشته و بعد از قطعی های مکرر برق دارای مقادیر بسیار پایین و شرایط نامطلوبی بوده است.
شرایط گراف شاخص Availability شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل هم از تأثیر واضح قطعی های مکرر و متعدد برق روی میزان این شاخص حکایت دارد. به نحوی که تغییرات اجرا شده در میزان این شاخص منجر به کاهش میانگین آن در سطح کشور شده است. این شاخص در استان های البرز و مرکزی طی یک هفته گذشته مقادیر بسیار پایینی را نشان می دهد که حاکی از شرایط نامطلوب کیفیت سرویس آن اپراتور در پی قطعی های سراسری برق است.
شرکت خدمات ارتباطی رایتل هم علیرغم نوسازی باتری های پشتیبان سایت های خود نتوانسته به طور کامل با قطعی های متعدد شبکه برق سراسری مقابله کند و در برخی از استان ها با کاهش شاخص Availability روبرو شده است.
این شاخص در استان های اردبیل، آذربایجان غربی و کردستان طی یک هفته گذشته به دلیل قطعی های برق حادث شده دارای مقادیر بسیار پایین و شرایط نامطلوبی بوده است.
چالش ها و راهکارهای پیشنهادی
در این گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به انجام هماهنگی های لازم جهت بروز رسانی و تجهیز مجدد سایت ها به باتری های پشتیبان، گفت: اما در قبال این اقدام، میزان سرقت باتری های پشتیبان سایت ها هم در این بازه زمانی به شدت افزایش پیدا کرده است. ضمناًًً کیفیت پایین باتری های داخلی هم مزید بر ایجاد این بحران شده است.
از دیگر دلایل قطع سرویس سایت ها در زمان قطع برق، می توان به از کار افتادن سیستم سرمایشی سایت ها (کولر گازی) و بالا رفتن دمای تجهیزات به ویژه در منطقه ها مرکزی و جنوبی کشور اشاره کرد.
قطعی های برق مکرر و طولانی مدت، علاوه بر اینکه موجب کاهش درآمد اپراتورها و دولت از محل ارائه خدمات ارتباطی شده، منجر به بروز آسیب جدی به تجهیزات الکترونیکی اپراتورها هم شده که در شرایط کنونی تحریم ها، تأمین مجدد این تجهیزات مسئله ای اساسی است.
از سوی دیگر بروز اختلال در سطح شبکه ارتباطی کشور به خصوص در ایام برگزاری امتحانات و کلاس های مجازی، اعمال دورکاری برای کارمندان، گرایش ماهیت کسب و کارها به سمت مجازی شدن و … صدمات جبران ناپذیری را به آحاد مردم وارد می کند.
رگولاتوری با ارائه راهکارهای پیشنهادی در این خصوص بر لزوم اعلام و اجرای قطعی برق بر اساس جدول زمان بندی جهت مدیریت تخصیص منابع پشتیبان، تاکید کرد.
این سازمان پیشنهاد تهاتر برق دیزل ژنراتور مراکز مخابراتی با برق شهر و تعامل وزارت نیرو با شرکت های سازنده باتری جهت پشتیبانی مالی به منظور تأمین باتری مورد نیاز و هم برق رسانی بدون وقفه و قطعی به سایت ها و به خصوص مراکز داده و سایت های اصلی را نام کرد.
منبع: خبرگزاری مهر